søndag 29. mars 2009

Datamessa 2009 og litt til

Siste mappeoppgave står på trappene, og det betyr at kurset snart er over.. Kun en drøy måned igjen - dette har gått fort!

Jeg syns dette kurset har vært veldig lærerikt, og jeg føler jeg lettere kan se mulighetene for bruk av IKT i undervisning nå, enn da jeg begynte. Det er liten tvil om at IKT har mange muligheter, og store ubrukte ressurser som bare venter på å bli brukt!
Datamessa 2009Høgskolen i Østfold, var jeg på flere foredrag som tok opp praktisk bruk av IKT i undervisning.
Jeg lærte at vi nå er nede i 3,4 (jeg tar forbehold om dette ikke er nøyaktig!) elever per pc, og dette er veldig bra. Rent generelt pekte forelesere på viktigheten av at utstyret og programvaren må fungere som den skal. Mangel på kontroll var en grunn til at mange lærere vegrer seg for å bruke pcer i klasserommet, men hva med å bruke sladrespeil i klasserommet var det noen som foreslo da. Og et viktig poeng er at de lærerne som har god digital kompetanse, har god kontroll - de kan alle triksene i boka. Det er mange som tror at elevene i grunnskolen kan så vanvittig mye pc, men som oftest kan de bare det de pleier å bruke: MSN, Nettby, google. De kan feks ikke gode søkestrategier, fordi de ikke har lært det. Holdninger er veldig viktig - mange lærere ser ikke læringsutbyttet ved bruk av IKT, men som den ene foreleseren sa: Må vi bestandig ha et pedagogisk utbytte av det?
Det som er spesielt med IKT, er at du har muligheten for å dele det med resten av verden. Se feks wikibooks. Det går an å lage prosjekter som skal legges ut på wikibooks, slik at flere kan får utbytte av det elevene har jobba med. Det er som det vi arbeider med i IKT for lærere - vi deler det på nettet så flere kan få utbytte av det - en god lærergjerning.
God påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar