tirsdag 24. mars 2009

Arbeid med wikibooks

Etter å ha jobbet med redigering av "Ikt i utdanning" på wikibook, så har jeg både positive og negative syn på denne typen arbeid. For å se på de positive sidene først, så kan jeg jo begynne med hvor utrolig spennende det er å kunne gå inn og lese en bok som hele tiden blir oppdatert, eller det vil si hvertfall har muligheter til det. Sånn jeg ser det, gir det muligheter til å ha bøker som ikke blir utdatert. Man trenger ikke skrive nye bøker, man kan bare gå inn og redigere det som allerede står. Mange bøker, og da spesielt lærebøker kommer i reviderte utgaver, fordi det er behov for å oppdatere de. Ved bruk av wikibooks er dette arbeidet så utrolig mye enklere å gjøre. Noen emner er under raskere utvikling enn andre, og det er spesielt disse som kan ha godt utbytte av en wikibook. Ikt er jo et selvfølgelig eksempel på et slik tema, og jeg er derfor svært positiv til arbeidet som foregår med boka "Ikt i utdanning".

Det negative ved wikibooks er jo at man aldri kan være helt sikker på kvaliteten, det er mulig for hvem som helst å gå inn og skrive nye, eller forandre artiklene som ligger ute. Så lenge alle er flinke til å bruke gode kilder under arbeidet kan kvaliteten bli høy, men det er slettes ikke alle som gjør det. Det er heller ikke sikkert at bøkene blir oppdaterte jevnlig, og de vil derrfor ikke til enhver tid være oppdatert. Man er jo i utgangspunktet avhengig av ildsjeler som brenner for de forskjellige temaene for at dette skal fungere på en best mulig måte.

Jeg syns det var spennende å få gå inn og redigere noe som andre har laget, det er noe man ikke så ofte gjør. Jeg er så vant til å skrive tekster fra bunnen av, at det å gå inn og forandre på noen andres tekster var krevende. Man vil jo at det skal bli best mulig, men det er ikke lett å vite hvor man skal begynne. Jeg følte meg heller ikke kompetent nok til å rette på andres arbeid, jeg kan jo ikke nødvendigvis mer om emnet enn den andre som allerede hadde skrevet om det. En ting er å legge inn nye hyperlenker eller bilder, men å gå direkte inn i teksten og fjerne eller legge til var tøft. Men alt i alt, veldig positiv erfaring, og jeg ser nytteverdien av arbeidet. Håper dette redigeringsarbeidet fortsetter på studiet, hadde vært gøy å se om noen går inn og forandrer på det jeg har skrevet.

2 kommentarer:

  1. Enig med deg at det var spennede og litt skummelt å gå inn å redigere det andre har skrevet. Hadde litt følelsen av at vi tråkket på noen når vi gikk inn å "raserte" det andre har skrevet, men den som er med på leken får tåle steken...

    SvarSlett
  2. Jeg syns også dette var en spennede oppgave å jobbe med. Men jeg syns det er viktig at vi kan gå inn å gjøre endringer. Som oftest er endringene til det bedre og alle har forskjellige syn på hva en side bør inneholde av tekst og bilder, ikke minst utformingen av siden. Den teksten jeg jobbet med var veldig uoversiktlig syns jeg, så etter noen endringer ble den bedre. Men det kan jo hende dere syns den fortsatt er uoversiktlig, og har enda flere bedre ideer på hvordan det kan gjøres. Hvis noen føler seg tråkket på tenker jeg at de har missforstått litt. Meningen er jo at det skal bli så bra som mulig ved hjelp av flere. :)

    SvarSlett