tirsdag 24. mars 2009

En positiv erfaring med IKT i skolen!

Ofte er det slik at det er de negative tingene vi husker og legger merke til. Derfor tenkte jeg å skrive litt om mine positive opplevelser ved bruk av ikt på skolen! I praksis har jeg opplevd en klasse som ofte tok i bruk prosjektor, bærbare pc’er, skrivere og arbeid på datarom, og det var noe nytt for meg. Elevene var godt kjent med pc’ene, de kunne koble til prosjektor og lyd selv, og at de ulike digitale hjelpemidlene var i bruk i klasserommet var helt naturlig for dem. Det var ikke det at denne skolen hadde mye mer ressurser enn andre skoler jeg har vært på, men heller det at de tok i bruk det de hadde, når det var tilgjengelig.

Alle elevene ville gjerne hjelpe til når det var snakk om å rigge opp eller rydde bort. Det ble sett filmer, bilder, vist powerpointer og digitale fortellinger, ja det var faktisk elevene som lagde fortellingene selv! De synes det var kjempegøy å få vist fram arbeidet de hadde gjort ved å lage en powerpoint framvisning eller bruke Photostory. At 10-åringer lærer seg Photostory på 2 min, sier oss litt om hvor lett barn kan ta ting i forhold til voksne!

Lærere synes ofte det er et slitsomt tiltak å integrere det digitale i klasserommet, fordi ting kanskje ikke alltid fungerer og det er mye styr å lære seg alt selv først. Men hva med å bruke elevene som læringsressurser også? Noen elever kan mer enn andre, og det er også læring i ”å lære bort”. Uansett så er jeg glad for å ha hatt en god erfaring med ikt på skolen, for som regel så er det alt det negative som fester seg hos meg og...

5 kommentarer:

  1. Så fint at du tar tak i den positive siden av IKT og viser at det faktisk fungerer å bruke det i skolen! Det er slik det burde være på skoler nå, men jeg har tro på at det vil bli slik over alt om ikke så lenge :)

    SvarSlett
  2. Det er veldig bra at skoler bruker det utstyret de faktisk har til rådighet, og et stort kryss i taket for den eller de som har brukt tid på å lære elevene å bruke det.

    SvarSlett
  3. Jeg er absolutt enig i det du sier om å bruke elevene som læringsressurser. For i disse dager er databruk en stor del av hverdagen til de fleste. Lærere kvier seg ofte for å sette i gang med ting som de ikke er helt fortrolige med, og da er nok det digitale verktøyet noe av det som er høyt opp på listen.

    SvarSlett
  4. Veldig glad for positive erfaringer, da ser man at det nytter. Hvis man som lærer selv er positive til å gjøre det beste ut av det man har, så blir læringsutbyttet så mye bedre for elevene. Det gjelder å se mulighetene.

    SvarSlett
  5. Jeg har vært på samme praksisskole som Marisa og syns det var veldig gøy å se hvor engasjerte elevene ble når det var pc med i bilde. Og veldig moro å se hvor stolte de var når de fikk vise fram noe de hadde lagd. Viktig at vi som lærere er åpne for å prøve ut ting før man bestemmer seg for at det blir for mye styr

    SvarSlett