torsdag 5. mars 2009

Digitale fortellinger

Jeg vil starte med å si at dette var en morsom oppgave. Siden det var få restriksjoner, og få krav i forhold til hvilke temaer man ville ta utgangspunkt i, var det store muligheter til variasjon. Vi laget kanskje en litt annerledes type fortelling siden vi tok utgangspunkt i de viktigste organene i kroppen og fortalte om dem. Når vi begynte å lage denne fortellingen tok vi utgangspunkt i målene innenfor naturfag i Kunnskapsløftet. Det er spennende å lage en digital fortelling som en innføring i et emne, det er ikke veldig tidkrevende å lage, og heller ikke vanskelig. Jeg mener jo at det i tillegg kan fange oppmerksomheten til elevene på en helt annen måte enn hvis læreren bare står og forteller.

Det er heller ikke vanskelig for elevene å bruke dette selv. Som lærer er det bare fantasien som setter grenser. Lærerne har tilgang på projektorer og bærbare pc-er på skolene rundt om kring. Hvis man syns det er vanskelig og tidkrevende å la hele klassen jobbe med det på en gang, så lag mindre grupper. Hver gruppe kan lage hver sin digitale fortelling til hvert sitt emne. Dette er noe som kan brukes i på de minste trinnene også. Elevene kan tegne, og læreren kan skanne det inn. Tenk så spennende seks åringene ville synes det var om deres tegninger ble til en fortelling. For ikke å snakke om hvor stolte foreldrene ville bli når de fikk se denne på et foreldremøte.

Jeg er hvertfall frelst. Kommer helt sikkert til å bruke dette verktøyet når jeg selv kommer ut i skolen. Dette er jo en super måte å variere undervisningen på, samtidig som elevene får det inn både visuelt og auditivt.

4 kommentarer:

  1. Jeg er så utrolig enig når det gjelder å bruke dette i undervisningen. Vil tro at det faller de fleste elever i smak. Dette er noe jeg helt klart kommer til å benytte meg av i undervisninger.

    SvarSlett
  2. Gode ideer om bruk av digital bildefortelling i skolen. Den ideen om å scanne inn elevenes tegninger og lage en fortelling syntes jeg var veldig bra! Dette kommer jeg nok selv til å benytte meg av.

    SvarSlett
  3. Er helt enig i at dette var en artig oppgave! Syns det passer kjempe bra å bruke slikt i undervisningen for å få en annen vri på det. Selv syns jeg det var både gøy og informativt å se på alle de forskjellige digitale fortellingene som ble laget. Kommer garantert til å benytte meg av dette i skolen, og prøve å få elevene til å lage noen også

    SvarSlett
  4. Helt enig! Jeg syns det er moro å se det jeg har laget jo... Kan ikke forestille meg hvor stolte elever i første klasse ville vært! Det er en litt annerledes måte å formidle informasjon på, og jeg vil absolutt bruke denne måten å arbeide på når jeg kommer ut i skolen. Tipper elevene setter mer pris på å lage noe sånt noe, til en forandring fra lange innleveringer.. Det ville i alle fall jeg gjort!

    SvarSlett