fredag 6. mars 2009

IKT i skolen

Første praksis i allmennlæreutdanninga fikk vi i oppgave å bruke digitalt verktøy i undervisningssammenheng. Vi hadde praksis på 3. trinn som allerede hadde hatt noe undervisning i data, noe som gjorde ting til lettere for oss da vi slapp å forklare alt fra starten av.
Vi laget en hjemmeside som bestod av forskjellige oppgaver i de forskjellige fagene de hadde.
Det første problemet som oppsto var at det ikke var nok datamaskiner slik at de måtte sitte sammen to og to, noe som ofte førte til støy og tull. At det ikke finnes nok datamaskiner på en skole er sikkert et problem flere steder, men jeg håper og tror at dette vil forbedre seg. Datamaskinen er kommet for å bli. Andre problemer som oppsto var blant annet at visse datamaskiner ”hang” seg mens noen ikke ville starte i det hele tatt. Noe som sikkert er kjent for de fleste. Vi var også borti en ganske kjip situasjon, der en elev kom inn på en side han absolutt ikke burde være (voksenstoff). Dette ble det faktisk en stor sak ut av hvor vi måtte sende med lapper hjem og forklare hva som hadde skjedd og lignende. Anbefales absolutt ikke! Dette er også noe man må tenke på hvis elever får søke fritt på nett.

Vi var ganske heldig som fikk elever som tidligere hadde vært borti datamaskin, men noen var ikke fullt så heldig, og dette tror jeg kanskje har med lærerens kompetanse å gjøre. En del lærere føler nok at elevene har mer peiling på PC enn dem selv og derfor styrer de unna denne undervisningen. Som nevnt tidligere i vår undervisning bør vi kanskje dra nytte av disse elevene og bruke de som ressurser. Dette er lærerikt for begge parter.
Et annet problem er at elever ikke gjør det de får beskjed om, men heller setter seg på MSN og lignende. Hva skal vi gjøre med disse elevene? Å ta elevens datamaskin blir jo nesten som å ta hans/hennes lærebok, eller?

Dessuten vil jeg bare nevne mobbing via internett, dette har blitt et stort problem, og som lærer er også dette et tema som absolutt bør tas tak i.

4 kommentarer:

  1. Ja. Skolene må utvikle nettkompetansen sin og bruke en nettansvarlig som kan legge inn sperrer så elevene bare kommer inn på sider som er tillat fra skolen side. Det er viktig å utvikle kompetanse på bruk av nett og data for barna, men det blir umulig for en lærer å ha oversikt over hvor elevene er og hva de gjør på nett hvis de kan søke helt fritt.

    SvarSlett
  2. Mange skoler har programmer som gjør at man kan stenge visse programmer og nettsider så elevene ikke får brukt de. I grunnskolen er dette et godt alternativ, men når man beveger seg oppover i alder må man jo overlate litt av ansvaret til elevene.

    SvarSlett
  3. Hvordan skal elevene lære hvilke sider som er gode og hvilke man ikke bør gå inn på hvis de ikke får førstehåndserfaring med problemet? De må jo få prøve og feile selv. Brent barn skyr ilden osv...

    SvarSlett
  4. Synes det er kjempeviktig at foreldre og skole får en felles holdning til dette, at vi drar i samme retning.

    SvarSlett