fredag 27. mars 2009

Utbytte av ikt undervisningen

Jeg må si at jeg absolutt har fått utbytte av ikt undervisningen som jeg har mottatt på Høgskolen i Østfold. For når sant skal sies var jeg en av dem som knapt visste hvordan man slo på en pc før jeg begynte som allmennlærerstudent for snart fire år siden.

Som dere da skjønner ble til og med noe så simpelt som å sende mail, skrive i Word osv en stor utfordring for meg. Men jeg er svært glad for at ikt har vært en så stor del av studiet, for jeg føler at jeg har blitt både mer tilgjengelig på kommunikasjon og åpen for forandringer. De to første årene lærte jeg det grunnleggende, og dette har vært godt å ha med seg i praksis. Jeg fikk en innsikt i hvordan dataprogrammer som er inspirerende for elevene, gir større og bedre læring Når jeg nå har valgt studiet ikt for lærere, som da er en slags forlengelse av det tideligere studiet, mener jeg at jeg har fått et tillegg på kunnskapsspekteret som er en god bagasje å ha med seg videre. Både som privat person og som lærer.

7 kommentarer:

  1. Så bra. Dette faget burde vært en del av den obligatoriske delen på allmennlærerstudiet, for da vil flere få opp øynene for IKT i skolen.

    SvarSlett
  2. Dette er kjempebra! Det er en tragedie at det finnes lærere i den norske skolen i dag som ikke kan IKT! Fetteren min er også lærer, og i et team på fire, er han den eneste som er datakyndig. DET er galskap etter min mening - IKT er framtiden!

    SvarSlett
  3. Jeg hadde også minimalt med datakunnskaper før jeg begynte på lærerutdanningen, men det er håp for alle. Jeg må innrømme at jeg er rystet over hvor lite ikt-kunnskap mange lærer har ute i skolen i dag. En ting er dårlige tekniske kunnskaper, men det værste er den manglede interessen for hva ungdommen driver med til daglig og hvilke kunnskaper de sitter på. Jeg har inntrykk av at mange lærere er livredde for å bli overgått av elevene. Det er jo noe bra og ikke noe negativt at elevene kan mye.

    SvarSlett
  4. Godt å se at det er flere av oss som ser nytteverdien av IKT for lærere. Jeg har ikke angret ett sekund på at jeg valgte å ta dette som et tillegg til de andre fagene jeg tar.

    SvarSlett
  5. Jeg hadde ikke hatt en pc hjemme engang før jeg begynte her på skolen, og nå må jeg si at jeg har blitt avhengig. Finne informasjon, gi beskjeder, sende mail, holde kontakten med venner, betale regninger, avlese strømmåleren, finne telefonnummer og jeg nevner i fleng. Til skolebruk er mulighetene også mange: finne bilder, bruke regneark, finne pensumlitteratur eller annen litteratur som ligger tilgjengelig på nett, skrive oppgaver og her kan man også nevne i fleng. Det står ikke på kreativiteten når det gjelder å bruke IKT i skolen. Elevene synes dette er gøy, og det aller fleste er fortrolige med å bruke det.

    SvarSlett
  6. Utrolig hvor mye positivt IKT - bruk fører med seg, men kanskje også noe negativt?? Jeg får helt abstinenser om jeg en dag ikke får sjekket mail, lest aviser o.l.! Hva gjorde man før i tiden når man ikke surfet på nett?? ;)

    Utrolig morsomt å kunne litt IKT, ihvertfall når man jobber på en skole med lite IKT - kunnskap. Elevene får stjerner i øynene når jeg viser dem forskjellige ting på dataen, og sier: "hvordan klarer du det??" Man får en god følelse av sånt!

    SvarSlett
  7. Ikt i skolen er snart blitt et fag som er like viktig å prioritere som norsk og matte. Barn starter med IKT-bruk før de begynner å lese. Dermed er det meget viktig at lærere har en kompetanse innen faget. Veldig bra at Høgskolen i Østfold prioriterer dette høyt. Kanskje burde hele "IKT for lærere"-kurset vært obligatorisk?

    SvarSlett