torsdag 5. mars 2009

Problematikk med ikt i undervisning

Det å arbeide med ikt i en undervisning når man er praksisstudent, kan ofte være en utfordring i seg selv. Ikke for det at det er vanskelig tema, men fordi det har så ofte vært at det finnes lite eller ingen ressurser som kan dekke dette området. Man kan kanskje lure på om dette forekommer i 2009, men slik er det faktisk. Selv om den nye reformen har vært i omløp i noen år allerede, kan det virke som om dette ikke blir prioritert. Men til tross for liten fremgang har man allikevel klart å få til noe ute i den norske grunnskole. Slik jeg har sett det er det forskjellig fra skole til skole selv om man er i den samme kommunen.

På de skolene jeg var utplassert hadde ikke ikt som undervisningsstil slått ordentlig igjennom enda. Det er ikke så mange år siden det er snakk om, siden jeg nå går mitt fjerde år på lærerutdanningen. Problemene var som regel at man ikke hadde det riktige utstyret til opplegget man hadde ønsket å gjennomføre med elevene. Enten det gjaldt nok pc-er, skannere, webkameraer eller mikrofoner. Det man faktisk måtte regne med i slike undervisningssammenhenger, var da å bruke sin egen bærbare pc som man koblet til en projektor på et eget rom.

Selv om man faktisk har en godt forberedt time hvor alt er tilrettelagt for både deg selv som lærer og for elevene, hender det at alt går galt. Med galt kan jeg vel kanskje nevne pc-er som henger seg, videoer som ikke vil spille i normalt tempo, projektorer som ikke vil skru seg på, ja faktisk det elektriske generelt. Dette er nok noe som en del vil kjenne seg igjen i enten med et smil om munnen eller ei.

6 kommentarer:

  1. Dette har frustrert meg også. Etter å ha jobbet mye med ikt gjennom undervisningen, og fått mange gode ressurser er dette kjedelig. Jeg har vært på skoler hvor ingen kan passordet for tilgang til trådløst internett til meg, siden dette er hemmelig og ingen andre enn it-ansvarlig (som ikke er lærer på skolen!!!) hadde. Det er også generelt lite utstyr. Ofte har bruk av IKT for meg tydd til mer problemer og krefter enn vanlig undervisning, noe som er kjempesynd.

    SvarSlett
  2. I prosjektet mitt om digitale fortellinger opplevde jeg at de tre prosjektskolene ikke hadde klassesett med høretelefoner. Dette skapte vanskeligheter siden elevene skulle lage slike fortellinger. Jeg tenkte at alle skoler helt sikkert har slikt fordi det er så billig, men virkeligheten er en helt annen....

    SvarSlett
  3. Det kommer sikkert til å ta lang tid før skolene kan legge tilrette for mer IKT i undervisningen. Med dagens utstyr blir det fort tungvindt for lærere å bruke data når utstyret ikke er tilstedet, og det er mange lærere som fortsatt syns data er et fremmed område.

    SvarSlett
  4. Har mange av de samme opplevelsene når det gjelder ikt på ulike skoler, særlig når det gjelder dårlig utstyr. Men i tilegg så synes jeg det er mange lærere som vegrer seg for å ta i bruk ikt i timene, det blir liksom "så mye styr"... Så når vi i praksis drar med digitale hjelpemidler inn i klasserommet er det ikke rart elevene synes det er topp!

    SvarSlett
  5. Det der med at det krever litt ekstra tid, er det jeg føler går igjen når enkelte lærere forsvarer lite bruk av ikt. Men om man har tenkt litt igjennom hvordan man vil legge opp undervisningen ved hjelp av digitale hjelpemidler, så tenker jeg at læringsutbyttet og det at man mest sannsynlig får med seg flere, gjør at det er verdt det.

    SvarSlett
  6. Gjennom praksis og vikararbeid har jeg merket meg at tilgangen til Ikt-ressurser varierer fra kommune til kommune. Veldig synd at noen ikke prioriterer dette. Som lærerstudenter kommer vi til skoler med friskt mot og store ambisjoner om å lære elevene å bruke digitale læringsverktøy, men altfor ofte må vi slukøret innse at vi er litt forut for vår tid på noen skoler.

    SvarSlett