søndag 29. mars 2009

I offentlighetens lys..


Jeg leste Moss Avis i dag morges, og fikk sjokk! En gutt på 17 år fikk 4000 i bot etter å ha publisert en liste med sexpartnerne sine, rangert med terningkast, på VGs Nettby. Jentene var i alderen 14-17 år. Og jeg spør meg selv - hvordan går det an? Hvor er sperrene som skulle vært inni hodet på den gutten?

En ting er at han fikk "straff", men hva med de jentene som er hengt ut på nettet, på grunnlag av hvor gode den gutten på 17 mener de er i senga? Jeg syns det er hårreisende.

Det er så mange som har et enormt behov for å eksponere seg selv på nett. Legger ut informasjon, bilder, hele livet blir publisert på nett. Før tok man en ringerunde for å finne ut hvordan en person "er", nå kan vi google vedkommende. Jeg sier ikke at det er noe galt i det, men i det samme man offentliggjør noe, så blir det på en måte "allemannseie"- eller?

Læreryrket er temmelig utsatt med tanke på kritikk. En dårlig prøve på ungdomsskolen, og det er læreren sin feil - vi har alle vært der. Men hva med den kritikken vi ikke kan forsvare oss mot, men som likevel blir offentlig? Hat-grupper på offentlige steder som Facebook og Nettby er en realitet.

En tommelfingerregel jeg har, er at det er kun venner som kan se min profil, feks på Facebook. Og jeg skriver ikke noe jeg ikke kan stå for siden.

Det blir nesten som å tenke at det som står på nett, like godt kunne stått i lokalavisa - er det en grei måte å forholde seg til nettet på?

Hva tenker dere?

7 kommentarer:

  1. Oj, tenk å gjøre noe sånt! Stakkars de jentene som ble hengt ut på den måten! Dette var jo et veldig godt eksempel på at folk legger ut sensitiv informasjon, som er til skade for andre. Hjelper ikke med bot når skaden allerede har skjedd heller :( Viser hvor viktig det er at barn og unge lærer skikk og bruk om personlig informasjon som publiseres!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Problemet til mange unge er at de ikke forstår konsekvensene av det de gjør. De har rett og slett for lite kunnskap, eller aldri opplevd at fæle ting kan skje. Som lærere burde vi kanskje ha en og annen skrekkhistorie i ermet og få understreket hva slags konsekvenser man kan få av å legge ut all mulig informasjon på nett. Og saken om 17 åringen du skriver om er bare helt sykt!

    SvarSlett
  4. Det er synd at det har blitt slik. Alle med respekt for seg selv burde vist bedre.

    SvarSlett
  5. Tenk bare på alt det som blir skrevet på internett, som aldri blir en sak i avisen. Det betyr ikke at det ikke skjer. Her har vi en kjempejobb å gjøre i forhold til å få elever til forstå hva slik oppførsel innebærer. Kanskje en løsning kan være flere og strengere straffer for slike lovbrudd.

    SvarSlett
  6. Dette er jo helt tragisk. Men det har skjedd, og vil sannsynigvis skje igjen. Tror at skikk og bruk på nett må nok inn i skolen som en del av ikt undrevisningen. Viktig også å fortelle elevene om at man kan blir ganske hard straffet når man legger ut ting om andre som ikke er "lovlig".

    SvarSlett
  7. Nei dette var jo bare grusomt! Stakkars jenter. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde opplevd noe slik. Dette er nok et bevis på at barn og unge må få full info om nettvett. Ting som publiseres på nett blir der for evig og alltid, uansett om man sletter det fra den siden det er lagt ut på. Konsekvenser er noe de må få vite om da mange tar dette litt for lett. Og et eksempel er jo denne gutten på 17 år. Selv mener jeg at 4000 kr for han er kanskje mye, men det er det ikke i forhold til hva de jentene går i gjennom

    SvarSlett