tirsdag 24. mars 2009

Mitt møte med Wikibøkene

Wikibøkene er et bibliotek som inneholder lærebøker og læremateriale. Innholdet i bøkene er tilgjengelig for alle som søker på nett og det er gratis å bruke. Den norske utgaven av Wikibøker har innhold skrevet både på bokmål og nynorsk. Det som er spesielt er at alle kan bidra på Wikibøkene. Gjennom oppgaven på dette kurset ble jeg kjent med Wikibøkene for første gang.

Oppgaven vi fikk var å redigere en artikkel, en som allerede var skrevet. Den handlet om ”Barn og unges digitale hverdag”. Da vi kom i gang med oppgaven opplevde jeg det som veldig omfattende arbeid. Det var mye som måtte leses og gjennomgås, og det å finne nytt stoff på området tok også tid. Det var uvant å forandre på noe andre hadde skrevet. Det stod mye bra der, men den digitale hverdagen til barn og unge forandres stadig, så jeg ser viktigheten i at slike artikler oppdateres, slik at de fortsatt er aktuelle. Men man må ikke forandre en hel artikkel hver gang, dersom man vil forandre eller legge til noe, og det er noe av det jeg synes er så fint med dette biblioteket.

Jeg synes det var en veldig bra erfaring å jobbe med Wikibøkene. At det finnes slike læringsressurser på nett er flott og viktig. Kanskje vi ikke tenker så mye på det nå, under utdanningen, men når jeg som lærer i jobb vet om at det finnes ressurser som dette, vil jeg garantert ta det i bruk. Det at alle kan redigere det som står i artiklene, gjør at de stadig kan oppdateres. Det ligger derfor et viktig arbeid med å holde aktualiteten på artiklene oppe, dersom de skal bli brukt i læringssammenheng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar