fredag 11. mars 2011

Musikk til en hver situasjon.

Det diskuteres mye rundt dette med opphavsrett på forlesninger for tiden og jeg tenke jeg skulle komme med et tips for dere som leter etter et sted å få tilgang til musikk som ligger fritt tilgjenglig.

Spotify er nok et program de fleste kjenner, men er du klar over hvor mye forskjellig musikk det finnes på Spotify og at du kan bruke Spotify til å finne mye nyttig informasjon om artister og sanger? Spotify finnes gratis (med reklame) og fritt tilgjengelig for alle, med betalte versjoner frie for reklame og med mye bedre lydkvalitet. Veldig enkelt å laste ned til hvilken som helst PC eller Mac.

Søkefeltet gir deg jo mulighet til å finne frem til den sangen/artisten/albumet du vil, men det finnes mange smarte søkemetoder for å snevre inn søkene dine. Jeg skal gi noen eksempler på nyttige søkemetoder her:

"U2" - Dette er et standard søk som søker opp album/artist/sang med ordet U2 i seg.
"title:U2" - Dette er et søk på sangtitler med ordet U2 i seg.
"album:U2" - Søk etter album med ordet U2 i seg.
"artist:U2" - Søk etter artist med ordet U2 i seg.
"label:motown" - Denne funksjonen bruker du for å finne forksjellige artister utgitt under en og samme label. (Plateselskap)
"year:1990" - Søk etter sanger utgitt i et spesielt år.
"genre:pop" - Sjangersøk.

I tillegg kan man bruke flere av disse metodene i samme søk.
For eksempel: "artist:"Michael Jackson" year:"1982-1992" - Søk på en bestemt artist innenfor en bestemt tidsramme.
Man kan også utlukke noe ved å plasere en "-" foran søkemetoden.
Eksempel: "snow -"artist:snow patrol" - Søker på alle artister bortsett fra "Snow patrol" som har ordet snow i seg.
Hvis man for eksempel er usikker på tittelen på en sang kan man også bruke eller-funksjonen: "title:billy jean OR title:billie jean"

Disse søkemotedene kan man bruke for å finne frem til nettopp den sangen du leter etter, det er et enormt bibliotek tilgjenglig av alt fra klassisk til moderne musikk. Hvis du ønsker å kjøpe musikk til å ha på din egen PC uten å måtte ha internettforbindelse ligger dette også lett tilgjenglig i Spotify.

5 kommentarer:

  1. Er selv en stor tilhenger av spotify. Jeg betaler en liten sum penger hver måned for premium varianten (å kunne høre musikk uten å bli avbrutt av reklame). Jeg har også en mobil som jeg har lastet spotify ned på, og da har jeg all musikk jeg vil ha med meg overalt. Veldig enkelt og utrolig fint:)

    SvarSlett
  2. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig opptatt av musikk, og jeg hører heller ikke på musikk hver dag. Men når jeg først skal høre på musikk er Spotify helt genialt.
    Tipsene for hvordan søke var forresten nye for meg.

    SvarSlett
  3. Spotify er helt topp. Tenk nå kan man bare koble en bærbar pc til stereo-anlegget så kan man presentere hvilken som helst slags musikk for elevene. Tenk så mange timer jeg før har brukt til å lete etter cd-er, og det aller meste har vi jo ikke på skolen. Så stå på og bruk Spotify.

    SvarSlett
  4. Jeg er også premium bruker og har nå kjøpt FM sender slik at jeg kan sende fra iphone til radioen i bilem, det er genialt

    SvarSlett
  5. Takk for supre søketips! Dette var nytt for meg.

    SvarSlett