lørdag 19. mars 2011

Microchip implant?

Det finnes nå en rekke mennesker som velger å få operert inn en microchip i hånden. Kommer dette til å bli fremtiden? Det finnes jo en del positive sider ved å få en microchip. Alle kan enkelt scannes hvis de kommer ut for en ulykke, der legen får informasjon om blodtype, navn, alder o.l. Det kunne også vært fint med tanke på de kriminelle og mennesker som hadde forsvunnet, da en alltid hadde visst hvor de var til enhver tid.
Men på den andre siden? Hadde du likt å bli overvåket hvor enn du går og ikke minst er dette etisk riktig?

Under kan dere se et lite klipp;
http://www.youtube.com/watch?v=LUwtNEdLQ9s

9 kommentarer:

  1. Dette har blitt gjort på kjæledyr i mange år, da har det blitt "skutt" en microchip inn i nakken, med alle opplysninger om eier, vaksinasjoner o.l. Jeg tror ikke dette funker for mennesker, da noen kan bli psykisk sjuke av følelsen av å bli overvåket.

    SvarSlett
  2. Jeg tror dette er fremtiden! Hvis du ikke har gjort noe galt, så er det vel heller ikke noe farlig om samfunnet har mulighet til å kunne overvåke deg litt ekstra.. De som kan bli psykisk syke som Anett sikter til tror jeg kanskje er de som har noe å skjule.. For resten av oss tror jeg dette vil åpne opp en helt ny verden av muligheter:)

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig skeptisk til dette! En slik overvåking/system gir utrolig mye makt, og jeg tør ikke en gang å tenke på hvor mye skade som kan gjøres om en slik makt blir missbrukt! Tanken kan godt være god i grunn, men hva om denne makten kommer i feil hender.... Skremmende syns jeg!

    SvarSlett
  4. Jeg er helt enig med deg.Folk med mye makt kan utnytte dette grovt.Personlig hadde jeg ikke likt å vite at jeg konstant hadde vært under overvåking.Men kanskje det hadde vært smart å benytte microshiper på kriminelle eller mennesker som kanskje kommer inn til landet vårt og plutselig forsvinner?

    SvarSlett
  5. Jeg er meget betenkt på hvordan fremtiden blir og vi alle blir overvåket døgnet rundt!
    Håper virkelig ikke vi kommer dit.

    SvarSlett
  6. Hva har dere å skjule som gjør dere så betenkte...:) Jeg plages ikke av tanken på om staten vet at jeg er på jobb, butikken, ikt undervisning, ferie etc.. Jeg forstår at kriminelle ikke vil ha et slikt system, for de har jo noe å skjule - men for min egen del spiller det ingen rolle... Håper dette blir innført, først på kriminelle for å se om det fungerer, også på den vanlige "mannen i gata". Tror dette kan få ned antall kriminelle som ikke blir tatt drastisk. Altså en tryggere verden for resten av oss:)

    SvarSlett
  7. Det handler ikke om å ha noe å skjule, men å se det hele bildet. Ved å koble alle mennesker opp mot en mikrochip som noen på toppen har full kontroll på, vil det gi de på toppen en ekstrem kontroll og makt. Det kan godt være gode amibisjoner i grunn, men den dagen denne makten kommer i feil hender tror jeg ikke noen av oss kan forestille oss hvor ille denne makten kan missbrukes..

    SvarSlett
  8. Vanskelig tema som tas opp her...må si meg for øyeblikket enig i de som mener dette er feil vei å gå.

    SvarSlett
  9. Jeg får dessverre ikke sett klippet... Mon tro om det er slik at chip'en alltid er koblet til et overvåkningssystem? Isåfall ser jeg alle de etiske dilemmaene... På en annen side. Uten overvåknings-delen, er det vel kjekt å ha informasjon om blodtype, allergier mot medisiner, kontaktperson osv lett tilgjengelig dersom en skulle komme ut for en ulykke. Kanskje kan det redde mennesker når tiden er knapp:)

    SvarSlett