torsdag 17. mars 2011

IKT

IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) har aldri før vært mere i skuddet enn nå. IKT er en stor del av hverdagen til barn- og ungdommer. Mobiltelefoner, iphone, ipod, pc, dataspill og mye mer. Det er ikke bare hverdagen til barn- og ungdommer IKT har fått stor vekst, også læreren har fått nye IKT midler som digitale tavler og pc til blant annet bruk av planlegging. Lærere trenger derfor mere kompetanse og kunnskap om hvordan dette fungerer. Jeg kan skjønne at noen lærere synes det er tryggest å holde seg til det gode gamle, men jeg synes at alle burde sette seg inn denne verdenen. En grunn er fordi dette er en stor del av hverdagen til barn, en annen er at det er med på å skape en variasjon i undervisningen. Dette er også et veldig fint verktøy for barn med skrive- og lesevansker. Jeg tror også at dette skaper mer motivasjon for den enkelte elev, dette engasjere virkelig! Og hvorfor skal en ikke benytte seg at all informasjon som ligger der ute? Jeg kan forstå at det ofte kan bli litt kaos iblandt, men med gode regler rundt bruk av internett og gode retningslinjer/arbeidsoppgaver kan en komme langt.

1 kommentar:

  1. Her var det veldig mange gode synspunkter rundt ikt. Jeg også synes at ikt er et veldig fint verktøy, så lenge det brukes riktig. Det betyr jo også at det stilles krav til lærerenes kompetanse! Med ikt sitt inntog i klassrommet så har mulighetene for variasjon i undervisningen blitt ubegrenset, og det er jo flott - bare det gjøres riktig.

    SvarSlett