mandag 28. mars 2011

Digitale fortellinger

Jeg jobber deltid på voksenopplæringen og underviser en gruppe på 4 unge gutter i norsk og samfunnsfag. De ankom Norge sommeren 2010 og har svært varierende skolebakgrunn fra hjemlandene. Undervisningen har basert seg på en del bildebruk til nå. Etter all kunnskap jeg har fått med bruk av digitale fortellinger, så fikk jeg en god ide! Hva med å prøve ut digitale fortellinger på denne gruppen. Guttene fikk en rask innføring og de tok teknikken utrolig raskt. Jeg lagte forskjellige bildefortellinger, tilpasset deres nivå. Jeg valgte forskjellige temaer og hentet bilder fra nettet. På noen av fortellingene leste jeg inn ordene og de prøve og uttale ordene. Andre både skrev og leste inn selv. De fikk nok en blandet opplevelsen av å høre seg selv snakke norsk!
Jeg mener at hvis man klarer å utnytte det potensialet som ligger i digitale fortellinger kan dette være et særdeles nyttig verktøy når man jobber med elever med fremmedspråklig bakgrunn. En digital fortelling kan være med å dokumentere elevens nivå. Man har også muligheten til å la hver og en elev få jobbe på sitt nivå. Denne muligheten har blitt tatt varmt imot av andre lærere som jobber med fremmed språklige elver.

4 kommentarer:

  1. Ja, det gjelder å se mulighetene i de forskjellige verktøyene slik du har gjort. Flott forslag dersom man han flerspråklige elever :)

    SvarSlett
  2. Digitale fortellinger er supert! Synes vi har fått mange gode tips om mulighetene som er der gjennom studiet.

    SvarSlett
  3. Kjempebra å bruke det på minoritetsspråklige elever. Man kan tenke seg at det var morsomt for dem å høre seg selv snakke norsk. Kanskje de kan vise et endelig resultat til andre klassekamerater etter en stund?

    SvarSlett
  4. For en super måte å bruke digitale fortellinger. Interessant!

    SvarSlett