tirsdag 8. mars 2011

Klasseblogg

Jeg har hatt en idé jeg har gått og grublet på, som jeg tenkte jeg kunne dele med dere andre.

Jeg har tenkt på muligheten for en klasseblogg. Jeg tenker meg en blogg som det skrives på – om ikke hver dag så kanskje 2-3 dager i uka. Jeg tenker meg en oppsatt plan om hvem som skal skrive de ulike dagene slik at de som skal skrive tenker litt ekstra på bloggen den dagen. Innholdet skal ha noe med hva som har skjedd og hva de har lært i løpet av dagen, og skal skrives i løpet av de siste 15-20 minuttene på dagen. Før innlegget postes skal læreren godkjenne det – slik at man har en kontroll på hva som postes.

Jeg tenker at en slik blogg kan ha mange positive sider. Jeg ser for meg at det skaper et samhold i klassen – de skaper bloggen sammen! Dessuten vil elevene få trening i bloggskriving som både er en viktig og aktuell sjanger i norskfaget. Elevene må også tenke på hva de har lov til å legge ut av bilder og lignende og dermed får de jobbet med opphavsrett. Jeg tenker meg at de andre elevene kommer til å gå inn og lese bloggen etter skolen for å se hva de andre har skrevet – og som en liten bi-effekt får de jo også en liten oppsummering av dagen. Dessuten vil foreldre kunne få ta en mye større del av elevenes hverdag og følge utviklingen deres.

Men med en slik blogg er det også mange ting man må tenke på! Skal man lage en blogg som er stengt – slik at kun elever og foreldre som har fått tilgang til bloggen kan få titte inn på den? Eller skal den ligge åpen for hele verden? Hele verden er jo kanskje det mest spennende, men da er det viktig med en del forhåndsregler. Skal det legges ut bilder av elevene er det viktig at man har fått godkjenning av foreldre og at de som er på bildet alltid godkjenner bildet før det legges ut. Man må tenke på mulighetene for stygge kommentarer og hva man evt. skal gjøre hvis dette blir et problem, osv.

Som sagt er dette fortsatt bare en idé. Som student har jeg fortsatt ikke fått prøvd ut tankene mine i praksis ennå, men jeg tenker at det kunne vært et spennende prosjekt for både lærer, elever og foreldre.

Hva tenkere dere andre? Hva må man tenke på ved en slik klasseblogg? Hva kan være positivt og hva kan være negativt?

4 kommentarer:

  1. Høres ut som en interessant idè. Det er nok viktig å informere foresatte og være varsom med hva som skal på bloggen men her handler det om å bevisstgjøre holdningene til elevene. Dette er nok framtiden!!

    SvarSlett
  2. Hørtes spennende ut. Er nok lærerikt for elevene på flere måter, og sikkert veldig motiverende også:)

    SvarSlett
  3. Synes dette er en interessant måte bruke blogg på. Det fine er at elevene får oppsummert dagen på en kort og grei måte, så de som ikke er tilstede kan se hva som har blitt gjort i løpet av skoledagen. Elevene får i tillegg lært om det å skrive på nett og litt om nettvett.

    SvarSlett
  4. Jeg synes dette hørtes ut som en kjempe idè! Det skal jeg virkelig prøve på når jeg kommer tilbake etter permisjon til 7. klasse :)

    SvarSlett