torsdag 31. mars 2011

Fortell det til en venn!

I disse dager har jeg som de fleste andre her jobbet med wikibøker. I utgangspunktet hadde jeg ikke så mange tanker om nytteverdien av dette stedet, men gjennom arbeidet har jeg forandret mening!

Endelig har jeg funnet en side hvor jeg kan gå inn på kompetansemålet jeg jobber med og se om det ligger noe kjekt å bruke. Jeg trenger ikke å starte søkeprosessen fra bunn av, noen andre har gjort det for meg! Alt jeg trenger å gjøre er å gå inn og titte på alt det fine som andre har funnet for meg, for så bestemme meg for hva jeg syns er aller best å bruke.

Riktignok er ikke sidene helt velfylte på alle områder. Noen fag finnes det ikke en gang en bok for. Ja så da har man ikke fått den hjelpen da. Man må selv ut i det store nett og søke fram til noen nyttige ressurser eller filmer. Når man så har funnet det man leter etter kan man ta et valg. Lagre linken på din egen datamaskin og tenke at neste man får greie seg selv? Eller dele det med alle andre sånn at den neste som kommer på jakt etter noe bra å bruke slipper å møte den samme tomme siden som du selv fant? Hvis vi alle går inn med holdningen om det siste skal vi fort kunne se at boken blir både velfylt og variert.

Da vi startet med dette prosjektet hadde jeg ikke en gang hørt om wikibøker, ei heller ante jeg verdien disse sidene kunne ha. Om jeg ikke hadde tatt IKT dette året kan det til og med hende at jeg aldri hadde fått vite om denne siden. Det er da jeg oppfordrer alle: Fortell det til en venn!

4 kommentarer:

  1. Ja, det er rart hvordan man endrer oppfatning om nytteverdien etterhvert som man får mer innsikt. Wikibøkene er fin ressursside i vårt daglige virke som lærer.

    SvarSlett
  2. Støtter helt klart oppfordringen i innlegget. Dette må spres!!

    SvarSlett