søndag 6. mars 2011

"Har du avgitt endelig svar?"

Ser at undervisningen til tirsdag skal handle om interaktive tavler og hvilke muligheter og begrensnsinger det har. Synes derfor dette kan være interessant: i går var det en artikkel i fredrikstad blad hvor det handlet om bruk av interaktive tavler. En lærer ved Slevik skole skal begynne å bruke mentometer i sin undervisning (et slik apparat som blant annet blir brukt i "vil du bli millionær"). Tanken med mentometeret er at det skal få flere elever til å svare på lærerens spørsmål. Du trenger ikke rekke opp hånden, men heller avgi svar ved et tastetrykk. Tanken er at flere elever skal tørre å svare på spørsmål. Spørsmålene har svaralternativer, elevene avgir det svaret som de mener er rett, og pcen til læreren registerer svarene. Læreren kan senere se hvem som har avgitt hvilke svar. Læreren i artikkelen sier også at tavlene kan virke mot sin hensikt, nemlig gjøre elevene mer passive enn aktive. Mentometer skal altså motvirke dette. Hva tenker du om dette? Er det ikke viktig at vi som lærere skaper et trygt klassemiljø hvor det er rom for å være seg selv, og eventuelt kunne svare galt på spørsmål fra læreren? Skal elevene måtte skjule seg bak et mentometer, eller vil en slik teknologi engasjere flere?

5 kommentarer:

  1. Oj! Dette var nytenkende!

    Jeg tenker at dette kan være et supert verktøy til å nå flere elever og skape variasjon i timene. Jeg vil tro mange elever vil synes at dette kan være en artig varisjon og de kan alle svare uten å være redde for at de skal si noe dumt. Men jeg tror det er viktig å kun bruke dette som et hjelpemiddel, en varisjon en gang i blandt. Ikke hele tiden!

    For som du påpeker i slutten skal vi ikke ha et læremiljø der alle kan tørre å svare uten å være redd for å si noe galt? Om vi tror at mentometere er løsningen på denne utfordringen tror jeg derimot at vi er på feil kurs...

    Ellers må jeg innrømme at jeg er nysgjerrig: Hvor mye koster et klassesett med mentometere da???

    SvarSlett
  2. Randi Sikkeland9. mars 2011 kl. 02:41

    Veldig spennende! Helt enig i at man ikke kan bruke dette hele tiden, men det er et bra hjelpemiddel som læreren kan bruke for å se hva elevene får med seg. Dessuten tror jeg det vil skjerpe oppmerksomheten til elevene dersom det kun blir brukt av og til.

    SvarSlett
  3. Dette var ganske kreativt fra læreren sin side! Men etter min mening er det viktig at dette apparatet ikke brukes hele tiden. Det er, som du selv påpeker, viktig at elevene føler seg trygge nok til å rekke opp hånden uansett. Men innimellom kan dette være et nyttig verktøy i mange fag. Det vil hvertfall sørge for at alle er delaktige i undervisningen.

    SvarSlett
  4. Jeg tror ikke dette er veldig gunstig hvis det blir brukt for mye. Man må lære elevene til å tørre å ta ordet i klassen, uten å være redd for utfallet. Klasserommet skal være mobbefritt og trygt! Derfor mener jeg at elevene skal kunne ta ordet både når det gjelder å svare på spørsmål eller når de har spørsmål. Men som en hyggelig lek-variant eller som en prøveform med raske resultater synes jeg det høres interresante ut!

    SvarSlett
  5. Smart tenkt! Flott å gjøre dette i en undervisningstime.
    Elevene får være med å bidra og du kan "lage" undervisningen underveis, og samtidig rette på det og bruke det videre.
    Smartskolen har også flere undervisningsopplegg som deler undervisningsopplegg, helt genialt!

    Gir inspirasjon :)

    SvarSlett