tirsdag 12. april 2011

Wikibok musikk

Etter å ha studert sidene med Wikibok, så har jeg etter hvert oppdaget hvilket medium You Tube er. Der ligger det filmsnutter som i høy grad kan være med på å berike undervisningen. De fleste filmsnuttene er fra 2 til 8 minutter, ypperlig for innsmett i en skoletime. Jeg har i flere år undervist i musikk. Hvert år så forsøker jeg å lære elevene litt om forskjellige instrumenter. Vi har gamle lærebøker som viser bilder og forteller litt om instrumenter, men det er ikke så lett å finne lydspor til instrumentene. Jeg har forsøkt å plukke ut noe fra CD-er og notere ned det tidspunktet som vi hører det instrummentet vi skal lære om, men det er ganske tungvint. Da jeg fant innspillinger med de aller fleste instrumenter på You Tube så åpnet det seg en ny verden når det gjelder å presentere instrumentet i bruk og å høre instrumentets lyd. Jeg kunne ikke dy meg, jeg la ut lyd og bilde til de instrumentene det var bilde og tekst til på musikksiden.

7 kommentarer:

  1. Det er jo nettopp dette Wiki er til for, samle gode/relevante ressurser som skal være lett tilgjenglig for alle.

    SvarSlett
  2. Så utrolig bra at du har funnet et godt verktøy å bruke i musikk. Takk for jobben du har gjort.
    Skal benytte meg av dette i musikktimene.

    SvarSlett
  3. Dette hørtes bra ut. Nå underviser ikke jeg i musikk, men skal formidle ideen videre.

    SvarSlett
  4. Det er helt supert å hente inn dersom man skal være vikar i musikk :)

    SvarSlett
  5. Så bra at du la det ut på Wikisiden! Det er jo helt topp! Hvis alle tenker som deg vil jo wikibøker bli en super ressursside!

    SvarSlett
  6. Du brukte til og med en youtubevideo foran alle elevene på skolen Tore, når vi hadde påskekonsert. Bravo:)

    SvarSlett
  7. Ser at et par av videoene på wikibok-siden er fjernet fra YouTube! Det er jo en av tingene som kan skje når man ikke selv kontrollerer ressursen. Uansett: flott initiativ! Absolutt en god måte å få intrykk av et instrument på!

    SvarSlett