søndag 17. april 2011

Skal elevene få bruke pc ved tentamen?

Mange av elevene på skolen i dag er flinkere med IKT enn det lærerene er. Det er ønskelig at elevene skal få bruke pc ved tentamen og eksamen og skolene stenger nettet for å unngå juks. Men elevene har kunnskaper og vet hvordan de skal utnytte systemet til sin fordel. Når skolene stenger nettet utelukker det tjenester som google og MSN, men f. eks Skype fungerer på en annen måte og elevene klarer å koble seg opp. Jeg har sittet tentamensvakt nå i april og jeg tenkte nettopp på det med juks mens jeg satt der. Jeg vet at flere av elevene har kunnskaper jeg aldri kommer til å få. Det betyr selvfølgelig ikke at alle elevene har samvittighet til å bruke disse kunnskapene. Men jeg ville følt meg tryggere på mindre juks dersom elevene satt med ryggen til tavla, slik at jeg kunne sett alle pc-skjermene. Video: slik brukes Skype til juks

4 kommentarer:

  1. Jeg ser ulempen med at elever kan jukse når de bruker datamaskin på tentamen og eksamen. Samtidig er det visse fordeler ved å bruke datasmaskin. Når elevene skal skrive lange besvarelser er det mye enklere å redigere teksten når man skriver på datamaskin. En kan hoppe inn i teksten og føye til noe der man eventuelt hadde glemt noe, endre/flytte avsnitt osv. Men som du skriver, hvordan man skal unngå juks blir kanskje en utfordring...

    SvarSlett
  2. Hvis man kobler datamaskinene fra internett?

    SvarSlett
  3. Jeg får ikke linken til å virke, jeg....
    Er det snakk om pc'er som elevene disponerer hele tiden, eller "blanke" skole-pc'er som blir brukt kun til tentamen? Dersom det er egne pc'er er det vel null problem for de som "tester skjebnen" å fuske, med litt IT-kunnskaper?

    SvarSlett
  4. På den skolen jeg jobber sitter elevene med ryggen til læreren på tentamen, på den måten har lærerer lettere innsyn i hva elevene holder på med. Det er nok sikkert ikke hundre prosent "vanntett", men det hever nok terskelen for å jukse hos endel elever.

    SvarSlett