mandag 4. april 2011

Frekkere elever i skolen i dag?

I Fredrikstad pågår det en heftig debatt rundt Fredrikstad-skolen om dagen. Ballen startet virkelig å rulle etter at rektor ved FRIS-skolen (Fredrikstad Internasjonale Skole), Sverre Hervik, gikk ut mot Frps uttalelser om at hans skole var den dyreste i drift. Se hans innlegg her: http://www.f-b.no/nyheter/rektor-frp-er-dyrere-i-drift-enn-tospraklig-skole-1.6076865# Etter dette har det vært saker om at skolesjefen kalte inn Hervik på teppet og påla ham munnkurv, noe som skolesjefen senere har tilbakevist som oppspinn av FB-journalisten. Dette har igjen startet artikler om taushetsplikt og lojalitet av ansatte i kommunen, om hvor lite Fredrikstad kommune bruker på skole sammenlignet med sammenlignbare kommuner, ressursbruk i skolen etc. En artikkel jeg leste litt mer nøye var denne artikkelen her: http://www.f-b.no/nyheter/sma-barn-mangler-respekt-1.6142845# Læreren snakker om en ny generasjon elever i skolen i dag, der maktforholdet er i ferd med å snu. Jeg mener hun har helt rett. En generasjon med elever er nå i skolen som er vant til å bli hørt og tatt på alvor på en helt ny måte enn hva som var vanlig tidligere. Og det er på mange måter positivt - det er fint at vi ikke lengre har en skole der alle elever ukritisk skulle godta alt de voksne i skolen sa eller gjorde uten å kunne stille spørsmål ved dette. Men jeg mener det heller ikke skal være slik at barn skal ha like mye å si som voksne. De er ikke modne nok til dette, har ikke livserfaring eller kunnskap nok til å bestemme. Å gi elever frihet er også å fraskrive seg eget ansvar, noe flere voksen bør ta noen runder med seg selv på. Det samme gjelder barneoppdragelsen hjemme. Det er ikke farlig å kreve noe av barna. Det er hyggelig å møte barnas ønsker, men vi fratar dem også ganske mye ved å ikke la dem ønske seg noe uten å få sin vilje umiddelbart, eller å ikke la dem lære seg å stå i motgang. Noen har sagt at mange av dagens unge tror de bor på hotell - og ikke er de særlig hyggelige mot betjeningen heller. Disse barna finnes det flere av i skolen i dag, og som påvirker klassemiljøet og hvordan man driver klasseledelse. Hvordan kan vi gi elevene best mulig undervisning når negativ adferd er en større del av skolehverdagen en tidligere, og kommunene stadig skjærer ned på budsjettene?

3 kommentarer:

  1. Viktig å lære elevene ansvar, omsorg og respekt. Jeg jobber ved en PALS skole hvor vi trener på forskjellige forventninger av disse reglene. Jeg synes at vi har en triveligere arbeidsplass nå enn for noen år siden.

    SvarSlett
  2. Et veldig viktig, men samtidig veldig vanskelig tema. Det er fint å kunne tøyse og tulle litt med elevene, men hvor går egentlig grensen? Hva skal de få lov til og ikke?

    SvarSlett
  3. Jeg er enig, den grensen er vanskelig å balansere.Vi skal være gode forbilder. Viktig med tydelige voksne som er trygge i seg selv. Ansvar omsorg og respekt er gode stikkord.

    SvarSlett