tirsdag 26. april 2011

IKT – i eksplosiv utvikling

Om man lener seg litt tilbake og ser på utviklingen innenfor tekniske duppeditter generelt, og innenfor IKT spesielt, kan man jo lure på hvor dette vil ende.

Jeg husker selv veldig godt da vi endelig fikk lagt inn telefon i huset hos foreldrene mine, jeg tror det var helt i begynnelsen av 1980-årene. Så på midten av 90-tallet kjøpte jeg min første mobiltelefon, en Erikson så vidt jeg husker, uten mulighet til å sende sms. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg visste hva det var engang. Den hadde jeg ca tre år tror jeg. Deretter ble det en Nokia, nå med sms og andre nymotens greier. Etter det har bytte av mobil blitt en ganske ubetydelig hendelse, ikke noe man husker.

I 1998 fikk jeg min første hjemme-pc, en stor kladd som hadde sin faste plass borte i kroken i stua. Jeg hadde så vidt vært borti slikt på skolen, men må innrømme at jeg var livredd for å trykke på noe som helst.

I 2003 kjøpte jeg min første laptop, og fikk tilgang til internett hjemmefra. Det var nærmest begynnelsen på en ny tidsepoke for min del. Riktignok var kunnskapen og ferdighetene heller dårlige, og skepsisen ganske stor til dette cyberspace. Samtidig åpnet det seg et vell av muligheter. Derfra og dit vi er i dag har utviklingen bare gått fortere og fortere og man får bare henge seg på så godt det lar seg gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar