søndag 17. april 2011

Bipper

Mobiltelefon er noe alle i alle aldre har i dag. Alt fra små barn til godt voksne. Jeg har hørt om Bipper på tv. Tele2 reklamerer for dette. For litt siden så jeg et program på tv hvor damen som kom opp med Bipper-ideen ble intevjuet. Bipper er tenkt for barn og unge. Det er slik at foreldre kan sette visse begrensinger på SIM-kortet. De kan styre hvlke telefonnummer barna alltid kan ringe til, og sette begrensinger for hvem de kan ringe i kortere perioder (også hva og hvem de ikke får ringe i hele tatt). Det er også lokalisering og trygghetsalarm innebygd. Ved at barna ringer 000 blir fem kontakter ring opp etter tur. Alle får også SMS og en link til kart som viser hvor barnet befinner seg. Damen som ble intervjuet på tv snakket om å videreutvikle konseptet med Bipper. Grunnen var at hun opplevde flere mødre ta med seg barnas telefon bår de skulle ut på byen og liknende. Det gjorde de pga trygghetsalarmen på telefonen. Hvis det skulle skje dem noe mens de var ute, visste de at flere personer ville bli informert og dermed følte de seg mer trygge. Skulle du ønske du hadde en slik funksjon på mobilen din? Eller ville du følt deg overvåket dersom noen til enhver tid kunne sjekke hvor du befant deg?

4 kommentarer:

  1. Jeg kan absolutt forstå at en slik trygghetsalarm kan være betryggende for mange. Jeg har mange ganger kjent på følelsen når jeg har gått alene i oslo på kveldstid. Mange ganger har jeg da ringt til noen slik at hvis noe skulle skje ville jo den i tlf høre det. Vet ikke hvor mye det ville hjelpe i praksis, men gir i hvertfall en trygghetsfølelse, og det er vel mye av den samme tryggheten en slik alarm på tlf også har.

    Men du spør "Eller ville du følt deg overvåket dersom noen til enhver tid kunne sjekke hvor du befant deg? ". Jeg har ikke sjekket så mye om hvordan Bipper fungerer men så for meg at ikke hvem som helst kan sjekke hvor jeg er i så fall. Det er vel bare enkeltpersoner knyttet til tlf (foreldre, og evt andre kontaktpersoner som er satt opp) som kan se det???

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du synes vår kommende tjeneste høres spennende ut! Selv om vi i en ideell verden ikke burde trenge den...

    Bare en liten kommentar fra sidelinjen fra gründeren. Folk vil ikke "til enhver tid" kunne vite hvor du befinner deg. Utvalgte personer vil kun vite hvor du er hvis (1) du aktiverer selve alarmen, eller (2) du aktiverer en "jeg er redd" modus som innebærer at så lenge denne er aktiv (eksempelvis de 10 minuttene du bruker på å gå gjennom parken og noen tomme gater) vil utvalgte personer kunne følge deg live (frem til du skrur av modusen og automatisk gir beskjed om at alt er ok).

    At noen skulle kunne følge meg til enhver tid ville jeg ikke like selv. Dersom du/dere har ideer om hva dere ønsker, befinner vi oss fortsatt i utviklingsstadiet, og tar gjerne i mot innspill :-)

    God påske fra
    Silje Vallestad

    SvarSlett
  3. Ser hva tanken bak konseptet er. Mulig at noen mennesker i en spesiell livssituasjon, i perioder kunne ha bruk for noe sånt.

    SvarSlett
  4. Fint konsept for barn og ungdommer, men selv som voksen person ville ikke jeg bli overvåket.

    SvarSlett