mandag 4. april 2011

Digitalt surr

Jeg vet ikke med andre, men enkelte ganger går alt til skogen for meg når jeg skal bruke digitale hjelpemidler i undervisningen. Sist skjedde det da vi skulle gjennomgå litt om buddhisme med hele trinnet jeg jobber på. Første filmen jeg viste frem var en munk som ba, selv om lyden var dårlig fikk filmen vist frem poenget. Deretter var planen å vise frem en episode av "Are og Tro", der han forsøker å leve som buddhist. Da bestemte NRK seg for å "nekte" meg å se denne filmen ved å buffre ut i det uendelige. Dette skjedde med flere av de bærbare maskinene jeg prøvde. Jeg kastet så elevene ut i friminuttet for å få litt arbeidsro. Resultatet til slutt ble å klemme 35 stk inn på et lite datarom for å se 20 minutter med film. Etter en salig blanding av teknisk og digital rot fra både lærer og maskin endte i det minste med litt lærdom, både for meg og elevene.

8 kommentarer:

  1. Jeg har også opplevd surr med "På tro og Are". Det er fryktelig irriterende, men jeg hadde heldigvis ingen klasse jeg skulle vise det for, jeg satt hjemme alene ;o)Så glad jeg ikke var i dine sko :O)

    SvarSlett
  2. Velkommen til læreryrke!

    SvarSlett
  3. NRK har en enorm trafikk på Nett-TV, derfor er det ofte problemer med enkelte av programmene. NRK burde virkelig ordne opp i dette, da de er pliktige å ha dette tilgjenglig hele tiden.

    SvarSlett
  4. Dette er kjent ja, er vel nesten ikke en eneste gang bruk av digitale verktøy går uten komplikasjoner.
    Mulig mine litt frynsete kunnskaper er med på å gjøre det slik, men merker jeg kvier meg litt for å benytte meg av slikt i undervisningen.

    SvarSlett
  5. Ja, vi kjenner oss igjen.

    SvarSlett
  6. Ha ha ha, den situasjonen var gjenkjennelig, desverre. Til og med når man har sjekket ut både nettsider, tilkobling og utstyr så hender det at man står der og ting ikke virker som det skal.

    SvarSlett
  7. Dette høres kjent ut. Enten mangler bilde eller så mangler lyden :p

    SvarSlett
  8. "beklager, innholdet er ikke tilgjengelig for øyeblikket" -velkjent frase!

    SvarSlett