mandag 25. april 2011

Lærere på Facebook


Hvor "usynlig" bør man egentlig som lærer være? Som lærer er man jo gitt ansvaret og plikten til å fremstå som rollemodeller og formidler av god moral....eller? På sosiale medier, spesielt Facebook blir livene til hver og èn brettet ut over web'en og er tilgjengelig for de med innsyn, og de som er nysgjerrige nok. Det vil kanskje være en vanskelig oppgave for mange unge nyutdannede lærere med stor Facebookaktivitet i nær fortid, å skulle plutselig "stå til rette" for hva en selv og andre på vennelista si på FB måtte dele med omverden. Et ekstremt tilfelle av dette fikk den amerikanske læreren Ashley Payne oppleve....

"Ashley var ikke annet enn glad da hun ble fotografert med en halvliter øl og et glass vin i hendene. Bildet, som var et kjært minne fra en sommerferie i Europa sommeren 2009, skulle imidlertid få større konsekvenser enn hun kunne ane.

Da hun ble bedt om å møte på rektorens kontor ved Apalachee High School i Winder Georgia, fikk hun nemlig et ultimatum. – Rektoren spurte meg først om jeg hadde en profil på Facebook. Deretter spurte hun om jeg hadde et bilde der hvor jeg holdt et glass med alkohol. Da jeg svarte ja på begge spørsmålene fikk jeg klar beskjed; "Enten slutter du eller så blir du oppsagt". Jeg valgte å si opp, sier 24-åringen til CBS News."
- fra Fredrikstad Blads nettutgave, februar 2011

1 kommentar:

  1. Det er jo helt klart at man som lærer skal, og må ha, et bevisst forhold til bruk av sosiale medier slik som eksempelvis facebook. Når det er sagt vil jeg tro at vi her i Norge har et litt annet syn på slikt som blir tatt opp i utdraget fra den artikkelen. Det er jo ikke til å stikke under en stol at USA er dobbeltmoralismens høyborg, og at en tilsvarende reaksjon ikke ville funnet sted her. Eller??

    SvarSlett