tirsdag 4. mars 2014

Ipadundervisning 25.2

I dag fikk vi besøk av Pål André Ramberg som blant annet er inspektør på Fredrik II v.g.s. i Fredrikstad. I tillegg til denne stillingen har han hatt en enrom påvirkning for skolens utvikling innen bruk av iPad. Han fremstår som en veldig JA- person når det kommer til å prøve ut nye ting innen IKT i skolen. Han viste oss mange ulike virkemidler som vi kan får bruk for og få ideer fra i vår undervisning. Han har mye erfaring fra egne utprøvinger og kunne fortelle oss hva han anbefalte og hva han ikke likte å jobbe med i like stor grad. Vi har alltid vært litt skeptisk til slike hjelpemidler i undervisningen, men dette er nok fordi det har vært så fremmed for oss. Ved en slik innføring på hvordan man kan bruke det i både undervisning, lekser og prøver blir det plutselig mer interessant for oss å prøve dette ut. Vi syns mange av ideene hans også virket veldig tidsbesparende for lærere, mens andre kanskje krever litt mer jobb utenfor skolen. Til syvende og sist er det jo utbyttet elevene får av den slags undervisning som betyr noe, og ut ifra undersøkelsene han hadde å vise til, virket det som at elevene fikk større utbytte av dette enn ved å bare bruke bøker. Konklusjonen er at vi er villige til å prøve flere nye ting innenfor IKT i undervisningen, men vi er ikke klare til å legge bort bøkene HELT ennå.


Basisgruppe 7

13 kommentarer:

  1. Vi trenger flere personer som han i skolen, "Ja til å prøve ut nye ting innen IKT"
    Jeg syntes det var en lur ide å bruke bøker på nett, da de kan gjøre hvor mye de vil med de, uten at det gjør noe. Hvor irriterende er det ikke å få en brukt bok som har blitt markert og kommentert i av andre?

    SvarSlett
  2. Veldig spennende og inspirerende forelesning. Synes flipped classroom som arbeidsmetode virker helt genial!

    SvarSlett
  3. Viktig å få litt inspirasjon og motivasjon for å prøve ut det som kan virke tidkrevende og avansert. Gi nye medier sjansen til å vise hvordan de kan være til nytte.

    SvarSlett
  4. Sitter med den samme tanken som dere; enda litt vanskelig å legge fra seg boka og tavleundervisningen - men kjenner jeg har lett for å bli inspirert i IKT-timene, noe jeg håper jeg klarer å ta med meg ut i jobb!

    SvarSlett
  5. Dette er jeg helt enig i, dette var inspirerende. Da forelesningen var ferdig hadde jeg behov for å få jobbe med dette i praksis, ikke bare høre om det. Det er jo slik man lærer! Godt bidrag :)

    SvarSlett
  6. Det er flott med positive pådrivere slike som Ramberg. Veldig synd at fylkeskommunen trekker tilbake ipadene etter et års bruk. Utrolig, men ikke overraskende.

    SvarSlett
  7. Flott at det er fokus på ny teknologi som kan brukes i skolen, men det er en meget begrenset bruk av dette. I tillegg så jeg i Fredrikstad blad at Fylkeskommunen trekker tilbake Ipadene og det er for meg uforståelig når det viser til at dette er med på å skape motivasjon og læring.

    SvarSlett
  8. Høres spennende ut å prøve ut dette selv! Men ja, tar nok tid før bøkene forsvinner!!

    SvarSlett
  9. Ja, mye av det han kom med hørtes veldig interessant ut. Men enig med dere i at vi ikke kan ta bøkene helt vekk fra skolene ennå :-)

    SvarSlett
  10. En veldig inspirerende og motiverende forelesning. Et godt bidrag!:-)

    SvarSlett
  11. Mange muligheter man kan ha når alle elevene har iPad, men som på mange måter er litt uaktuelt for oss som ikke har en elevgruppe med iPad.. Men mange interessante tanker og ideer! :)

    SvarSlett
  12. Morsomt å se at noen kan vise til positive resultater av dette. Vil tro at dette er en arbaidsmetode som må jobbes grundig inn for å få resultater!

    SvarSlett
  13. En god forelesning med en som følger litt med i tiden. Teknologien er jo der, så det er fint at vi kan bruke den på pedagogiske måter også. Vi har mange krav om tilrettelagt opplæring, og dette kan da være et godt tilskudd.

    SvarSlett