torsdag 27. mars 2014

ARBEIDSKRAV – FILM SOM REDSKAP TIL Å VURDERE EGEN UNDERVISNING

Som lærerstudenter de siste fire årene er vi blitt godt vant med å bli vurdert av både hverandre og veiledere når vi er i praksis. Den veiledningen man mottar i praksis vedrørende egen rolle og fremtoning i klasserommet, var allikevel ikke helt det samme som å vurdere seg selv fra et helt annet ståsted enn vanlig. Gruppa valgte å filme hverandre under oppstart av en undervisningsøkt. Dette fordi vi har erfart hvor viktig det er å være en tydelig klasseleder med en strukturert og klar oppstart. Vi er naturlig nok opptatt av å utvikle oss. Derfor anså vi dette som en gylden mulighet til å se hvordan vi er når vi henvender oss til elevgruppen, samt hvor tydelige vi egentlig er. Erfaringene vi nå sitter igjen med etter filming av egen oppstart, tilsier at viten om at en ble filmet (naturlig nok) hadde en klar påvirkning på oss, og hvordan vi fremsto. I denne sammenheng var også hvilket verktøy vi benyttet oss av, oppe til diskusjon i gruppen. Vi benyttet oss av mobilkamera og filmet hverandre. Dermed kan denne «ekstra personen» og mobilen være faktorer som spiller inn i noe av usikkerheten vi følte under selve filmingen. Det var spesielt å se på opptakene i etterkant, men vi opplevde at vi også lærte mye av både hverandre og en selv. Egne fakter, stemmebruk, holdning og kroppsspråk var faktorer vi ga ekstra oppmerksomhet under evalueringen av videoklippene. Dette viste seg å gi noen overraskelser, samt noen «påminnelser». Å bruke dette som metode for egenutvikling, anser vi for å være nyttig og lærerik. Når man i en reell undervisningssituasjon er alene med klassen, kan man benytte seg av for eksempel taleopptaksfunksjonen for å evaluere språkbruk og lignende. Dette fordi det kan være utfordrende å få til filming i en hektisk arbeidshverdag. Løsningen på dette kan kanskje være at det legges som en oppgave kollegaer i mellom, og at det gjøres over en periode. På denne måten kan man vurdere opptakene over tid og legge inn underveisvurderinger. Slik tenker vi at dette kan fungere ute i praksisfeltet og at det kan komme en selv, og ikke minst elevene til gode :-) :-)

- Basisgruppe 8

1 kommentar:

  1. Morsomt å høre at også dere ble litt mer bevist over hvordan dere selv var når dere stod foran en klasse. :)

    SvarSlett