fredag 14. mars 2014

Julesanger

Jeg har valgt å bidra i wikiboken ”musikk” om  julesanger under temaet ”sang” .  Mitt bidrag til dette emnet var å legge til to nye julesanger. Disse julesangene heter ”Home for christmas” av Maria Mena og ”Glade jul” av Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga. https://no.wikibooks.org/wiki/Julesanger

Jeg har kommet opp med et undervisningsopplegg der elevene skal lære disse to sangene. Sangen ”Glade jul” som også heter ”Stille natt” er opprinnelig en tysk tekst fra 1818. Denne sangen har blitt endret på mange ganger igjennom årene, men er en av de mest populære julesangene. Sangen ”Home for christmas” av Maria Mena er av nyere tid, 2010. Med disse to sangene får elevene muligheten til å være innom flere skolefag, slik som musikk, norsk, engelsk, og t.o.m rle. Elevene skal gå i grupper og lese tekstene, og deretter tolke de. De skal svare på spørsmål som ”Hva tenker dere sangen handler om?” ”Hvordan er sangens oppbygging?” ”Finner dere ord som rimer?” ”Er det noen likheter mellom disse to sangene?”. Disse spørsmålene tar læreren i plenum, og elevene får muligheten til å si hva de enkelte gruppene har tenkt.

Det tenkes også at elevene skal få synge disse to sangene under en juleavslutning for familie og venner. Grunnen til at jeg mener at dette er et fint undervisningsopplegg er fordi elevene får brukt de 5 grunnleggende ferdighetene, ved at de finner tekstene på internett, leser og hører på de, tolker de og tilslutt synger de.

I læreplanen for musikk er det enkelte læringsmål som jeg mener passer til denne oppgaven. Etter 4. trinn er ett av målene definert slik: elevene skal gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan ha. Dette mener jeg passer fint til dette undervisningsopplegget ved at elevene går inn i sangene og tolker de. Etter 7.trinn står det for eksempel at elevene skal framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid.


Jeg mener at et slik undervisningsopplegg passer til både yngre og eldre elever.

Hasime Salijaj, Gruppe 5

9 kommentarer:

  1. Dette var et flott undervisningsopplegg som jeg kan tenke meg å bruke i skolen. Flott at du har koblet det til kompetansemålene i musikk./ Ester

    SvarSlett
  2. Dette var et flott undervisningsopplegg som jeg kan tenke meg til å bruke i skolen. Flott at du har koblet det til kompetansemål i musikk.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Fint undervisningsopplegg hvor man får brukt de grunnleggende ferdighetene på en variert og god måte! Jeg tror også elevene synes det er morsomt å fremføre de sangene de har jobbet med foran familie og venner.

    SvarSlett
  5. Dette var et fint bidrag. Du favner mye! Grunnleggende ferdigheter og du berører delvis eller helt flere kompetansemål i skolen. Dette er nok noe elevene liker også! Godt gjennomført!

    SvarSlett
  6. Dette var veldig bra! Motiverende for elever å jobbe med sanger de kanskje har kjennskap til fra før av gjennom radio og foreldre.

    SvarSlett
  7. Fint opplegg til undervisning! Som nevnt tidligere i kommentarfeltet er jeg sikker på at det er motiverende for både elever og lærere å jobbe med sanger de fleste allerede har kjennskap til. Du nevner både noe om hvordan de grunnleggende ferdighetene integreres i undervisningen, og hva Kunnskapsløftet sier om dette emnet. Dessuten er det artig at elevene kan få fremføre sangene selv, for familie og bekjente!

    Dette er noe jeg absolutt kan tenke å prøve ut selv!

    SvarSlett
  8. Fint å jobbe med kjente sanger og kunne bruke det som motivasjon. Mange barn syntes det er morsomt å opptre. Flott at du har knyttet det opp til Kunnskapsløftet :)

    SvarSlett
  9. Marianne Ekman Jensen1. mai 2014 kl. 01:18

    Dette er virkelig et undervisningsopplegg jeg kunne tenke meg å bruke i musikkundervisningen. Lærerveiledninger for musikk-faget er relativt tynne, så dette er absolutt et flott bidrag. Positivt at dette også kan kobles til Kunnskapsløftet og de grunnleggende ferdighetene. Tror opplegget vil være svært motiverende for videre utforskning og motivasjon hos elevene.

    SvarSlett