torsdag 6. mars 2014

Ny digital hverdag

Blogginnlegg om “ny digital hverdag”. Gruppe 9.

Forelesningen av Pål Andre Ramberg var utrolig spennende og inspirerende.

Vi liker veldig godt “Flipped classroom” som undervisningsmetode. Elevene ser en instruksjonsvideo i ro og mak hjemme, og kommer godt forberedt til timene. Læreren kan da bruke mer tid på å hjelpe den enkelte elev med det den måtte ha behov for. Eleven kan se videoen så mange ganger hun vil, for å være sikker på at hun har forstått. Dette blir naturlig en god måte å drive tilrettelagt undervisning på, da alle kan jobbe i sitt eget tempo.
Dette burde vi forøvrig også hatt mye mer av i dette studiet, da det vel er noe av grunntanken i bruk av ikt i undervisningen. Dessuten forbereder studentene seg praktisk og mentalt på hva som skal skje på forelesningen. Se innlegg: http://moldeklev.wordpress.com/2011/10/12/omvendt-undervisning-flipped-classroom/



Det er selvfølgelig tidkrevende for læreren å lage mange videoer, men med god organisering kan flere lærere samarbeide, og lage noen filmer hver. Man kan opparbeide seg en ressursbank med filmer som kan brukes igjen og igjen. Det finnes flere nettsteder hvor man kan hente videoer og inspirasjon til å lage egne filmer, f.eks. youtube og Khan academy.

11 kommentarer:

  1. Jeg er enig. Denne omvendte måten å undervise på tror jeg mange har nytte av. Holder også med om at denne måten kunne vært brukt i IKT-utdanninga.

    SvarSlett
  2. Dette hadde vært veldig spennende å prøve ut i egen undervisning. Eller evt som nevnt over, i IKT-utdanninga.

    SvarSlett
  3. Virker som et godt hjelpemiddel for læreren. Bra det du skriver om ressursbank da det kan være veldig tidkrevende å lage slike videoer.

    SvarSlett
  4. Fint innlegg! Hørtes ut som en et fint hjelpemiddel for læreren, og en god måte for eleven å forberede seg på. God idé å lage en ressursbank.

    SvarSlett
  5. Fint innlegg. Er helt enig med kommentarene over om denne omvendte måten å undervise på. Hvorfor kan vi ikke bruke dette i IKT undervisningen? Da kunne vi kanskje jobbet mer praktisk på tirsdagskveldene. :)

    SvarSlett
  6. Dette var et godt bidrag, som jeg er veldig enig i! Her vil kravet om tilpasset opplæring for alle elever bli ivaretatt.

    SvarSlett
  7. Dette var et fint innlegg med en fin presentasjon av samarbeidsverktøyet. Enig med de over at dette hadde vært gøy å prøve i IKT undervisningen. Da hadde vi nok fått mer ut av det som skal læres!

    SvarSlett
  8. Flipped classroom er genialt, og må være motiverende.Flott at man kan "spole" frem og tilbake for å få med seg alt om det er noe som syntes vanskelig. Min sønn bruker dette på Vestbygda ungdomsskole i matte, og det har fungert veldig fint. Spennende og absolutt noe jeg selv kan tenke meg å benytte i undervisningssammenheng :)

    SvarSlett
  9. Ja, genialt konsept og helt supert av de lærerne som tar seg tid til å lage slike videoer! :)

    SvarSlett
  10. Høres spennende ut! Og ja det er tidkrevende, derfor er det viktig at vi som lærere poster slike ting etter vi har lagd det! På denne måten kan vi hjelpe hverandre! Er helt sikker på at det er mange som sitter på opplegg og filmer de har brukt mye tid på å lage som de ikke kommer til å bruke igjen. Ved å legge ut dette kan andre lærere bruke dette i sin undervisning!

    SvarSlett
  11. Denne forelesnigen var veldig spennende og inspirerende. Dette hørtes utrolig morsomt og lærerikt ut. Både for elevene og for læreren. Dette vil jeg absolutt prøve ut.

    SvarSlett