tirsdag 4. mars 2014

Nytt tilskudd til wikiboken om musikk

Jeg har valgt å legge til noe i wikiboken om musikk. Under sanger har jeg valgt å legge til to nye sanger som jeg mener at vil passe for elever på 3. og 4. trinn.
Jeg har valgt å ta med videoer uten tekst, dette er for at elevene skal lære teksten og melodien på «øret». De kan da ved hjelp av konsentrasjon og veiledning av lærer lære sangen utenat, og vil derfor huske sangen lettere når den blir repetert. Når en sang synges i kanon, er det lettere å konsentrere seg om hva man hører, om man ikke er avhengig av å lese teksten til sangen. Da vil man oppdage at man er med på å synge tostemt og at man er med på å skape en harmonisk klang.  Å synge tostemt er en treningssak, så dette er med på å utvikle elevens ferdigheter på flere ulike områder. Øret trenes opp, innøving av tekster som må legges på langtids minnet, samspille med andre elever og samspill mellom elever.

Jeg mener at kanonsang kan få ta sin plass tidlig i elevers skolehverdag. Kanonsang er med på å utvikler øret for sang og musikk, og er derfor med på å utvikle gehøret til elevene. Ved å la elevene få tilgang til åpne læringsressurser, lar vi dem få utvikle flere ferdigheter. De får tilgang til noe matnyttig- og relevant informasjon, men de får også utvikle sine ferdigheter innenfor bruken av IKT. Vi viser dem sammenhengen mellom IKT og kunnskap. 

6 kommentarer:

  1. De to sangene du har lagt til tror jeg absolutt elever på 3. og 4.trinn kan få til med veiledning av lærer.

    SvarSlett
  2. Så smart å ikke ha med tekst til videoen. Dette tror jeg elevene lærer mye av uten å tenke over det :)

    SvarSlett
  3. Det var et godt poeng å ikke ta med teksten på sangene. Kreativt arbeid, Ella!

    SvarSlett
  4. Dette var en interessant undervisningsopplegg. Det er ofte man lærer bedre og husker bedre ved å kunne en sang utenat, så derfor er jeg enig med deg :)

    SvarSlett
  5. Interessant! Smart å la sangene være uten tekst. Likte det med at at elevene må lære seg sangene og melodiene på "øret". :-)

    SvarSlett
  6. Dette virker som et spennende opplegg i musikk! Jeg har nettopp vært i praksis, og opplevde stadig at elevene liker å synge i kanon. De gjorde det på eget initiativ, mens vi gikk på tur.

    SvarSlett