tirsdag 4. mars 2014

Samarbeidslæring

Artikkelen vi gjorde om på handlet om mobbing. Mobbing skjer både i og utenfor skolen, og ofte i det skjulte. I dag har teknologien blitt en stor og vesentlig del i vår hverdag, og har dessverre blitt en ny arena for mobbing. Digital mobbing er utbredt, og et tema det er viktig å fokusere på i skolen.

Ved å endre på denne artikkelen fikk vi både innsikt i temaet digital mobbing og ulike samskrivningsverktøy. Vi synes dette var en grei måte å arbeide på, men møtte på noen problemer underveis blant annet med Coggle. Da vi prøvde ut Coggle var serveren overbelastet, noe som gjorde at vi ikke fikk tilgang til denne siden. Hadde vi kunnet brukt denne siden ville vi muligens fordelt arbeidsoppgavene bedre og fått en bedre idemyldring rundt artikkelskrivningen. Til selve redigeringsarbeidet limte vi inn wikiartikkelen i Googledocs. Dette fungerte veldig godt da vi kunne redigere flere av artikkelens deler samtidig. Dette var også måten vi valgte å fordele arbeidet på. I tillegg lastet vi opp et bilde vi hadde tatt selv. Dette var litt arbeid på grunn av arbeidet med å lage en konto på Wikimedia Commons og for så å legge det inn på Wikipedia. Vi ser at det kan være motiverende å arbeide med åpen publisering av faglig tekst på nett, fordi mange har tilgang til å lese teksten og flere kan bidra med å gjøre den bedre. I skolesammenheng kan elever dele egne tekster og revidere andre tekster som vi tror vil gi en følelse av mestring.

Vi var en gruppe på 8 stk, Kristian, Heidi, Kristoffer, Linn-Marie, Mia, Marthe, Marita H. O. og Julie. Gruppestørrelsen var grei, men en uvant situasjon. Å arbeide med så mange personer samtidig var en grei erfaring. Hadde artikkelen vært kortere ville det vært en fordel med en mindre gruppe, men da artikkelen hadde mye man kunne arbeide med var gruppestørrelsen grei. Samarbeidet over nett gjorde arbeidstiden og arbeidsplassen vår mer fleksibel. Dette gjør det også enklere å arbeide med en større grupper.


5 kommentarer:

  1. Vi fikk heller ikke tilgang til coggle. Jeg syntes det var dumt, da det hadde vært spennende å prøvd ut hvordan det fungerer.

    SvarSlett
  2. Vi kom inn på Coggle, men fikk ikke til å samskrive.
    Det er jo smart at man kan jobbe i det samme dokumentet fra ulike steder (når det funker).

    SvarSlett
  3. Var veldig synd at vi ikke fikk skrevet sammen på Coggle. Hadde vært artig å prøvd ut!

    SvarSlett
  4. Jeg var ikke på denne samlingen, så er interessant å lese om deres arbeidsprosess og hva som fungerte og ikke. Har selv arbeidet en del i Google docs og har vært veldig fornøyd med dette programmet.

    SvarSlett
  5. Det er fint å få erfaringer med nye verktøy, både positive og negative. Erfaringene kan man ta med seg videre inn i undervisningen, og dermed gjøre denne bedre.

    SvarSlett