onsdag 5. mars 2014

Arbeidskrav 2 – Wikibøker

Jeg har valgt å legge til noe under Dans i wikiboken ” Lærebok i musikk for skolen”.  Mitt bidrag heter egenprodusert, hvor jeg har kommet med to forslag til undervisningsopplegg. En koreografi og en musikkvideo. http://no.wikibooks.org/wiki/Danser
Elevene får her arbeidet sammen i grupper hvor deres kreativitet, motorikk og samarbeidsevne blir satt på prøve, fokuset blir ikke kunnskapene. Gruppearbeidet kan bli et avbrekk fra en vanlig skolehverdag, hvor de sitter stille på pultene sine og hører på læreren. Her må de undervise hverandre og være i bevegelse.

Læreplanen i musikk sier at etter 7.årstrinn skal elevene blant annet kunne beherske spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår. Og etter 10. årstrinn øve inn og framføre et repertoar av musikk og dans fra ulike sjangere med vekt på rytmisk musikk, skape egne danseuttrykk med utgangspunkt i musikkens karakter og bruke digitalt opptaksutstyr og musikkprogram til å manipulere lyd og sette sammen egne komposisjoner.

Informasjonen man finner på de åpne læringsressursene kan være nyttig for både elever og lærere, ved at den er tilgjengelig for alle. Man får tilgang til informasjon og tips fra andre mennesker og man kan selv produsere og dele sin ekspertise. Elevene får her testet ut sine ferdigheter innenfor IKT og de kan få et bedre bilde av opphavsrett og nettvett. Hva kan brukes igjen? Er dette en troverdig kilde? Kan jeg skrive hva jeg vil på nettet? Med riktig veiledning og utprøvning tror jeg de åpne læringsressursene kan bidra til læring.

Arbeidskrav - Cathrine Hansen, basisgruppe 5


11 kommentarer:

  1. Jeg synes du setter fokus på noe viktig. Elevene får være i aktivitet, alle kan delta, de får et avbrekk og forkunnskapene trenger ikke ha en stor rolle.

    SvarSlett
  2. Fint innlegg, og gode bidrag til wikiboken!

    SvarSlett
  3. Høres ut som en kjempe fint opplegg! Fint at elevene også får brukt hverandre som ressurser og får være i aktivitet mens de driver med læring.

    SvarSlett
  4. Ser ut som et bra tillegg til Wikiboken. Fint at elevene får samarbeidet og vært aktive, virker som et motiverende opplegg.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Å jobbe sammen som gruppe er det mange som trenger mye trening i - så dette virker som et godt innslag i skolehverdagen! I tillegg har jeg tro på at det vil øke motivasjonen for læring hvis læreren slipper opp litt og gjør noe aktivt.

    SvarSlett
  7. Fint med litt avbrekk i skolehverdagen. Dette er er fin måte å få elevene til å øve på samarbeid.

    SvarSlett
  8. Dette var en god samarbeidsmetode. Det er viktig at elevene lærer seg å samarbeide.

    SvarSlett
  9. Dette var en god måte å jobbe med et undervisningsopplegg på. Synes det er spesielt fint at det ikke er fokus på kunnskap, da blir teskelen lav for å oppnå mestringsfølelse!

    SvarSlett
  10. Veldig fin måte for elevene å øve på å samarbeide med hverandre. Dette er noe en del elever trenger mer øvelse i så dette var en veldig fin måte.

    SvarSlett
  11. Dette syns jeg er et veldig fint undervisningsopplegg :) Du har har begrunnet bra på hvorfor du har tenkt slik, og jeg er enig med deg! Du har også gått inn i læreplanen og funnet læringsmålene, og det mener jeg er veldig viktig! Kjempe bra :)

    SvarSlett