mandag 31. mars 2014

Bruk av smartskole.no og SMART-notebook - retta mot elevens bruk.



Elevenes bruk av notebook og SMART-board.
Vi i gruppa har ulike erfaringer rundt bruken av SMART-board i undervisningen. Noen av oss har brukt SMART-board i noen år og har dette godt innarbeidet, mens for  resten er dette et nytt verktøy som må læres inn og erfares.
Erfaringene rundt elevenes bruk av  Notebook og SMART-board  er ganske like. Elevene synes dette er spennende og engasjementet er stort fra deres side. Elevene synes det er gøy å få løse oppgaver på en SMART-board.  De lærer seg raskt hvordan tavla skal brukes, og de viser respekt for regler rundt bruken av tavlene.  Erfaringsmessig med de minste elevene er nysgjerrigheten stor og de de har veldig lyst til å plukke på tavla, derfor er det lurt å lage regler for når og hvordan de får bruke talvene, disse reglene følger elevene bra ut i fra våre erfaringer.  Før elevene får ta i bruk tavlene kan det være lurt med en liten innføring i notebooks og tavlens funksjoner. Man bør vise de hvordan pennene og «svampen» fungerer, hvordan de endrer farge, at de kan bruke fingeren i stedenfor penn osv. Vi har erfart at elevene lærer seg dette raskt og klarer å navigere seg rundt i programmet og på tavlen. Vi skrev i et tidligere innlegg om urfordringen rundt antall PCer og  bookingen av disse i skolene, ved daglig bruk av SMART-board  i undervisningen, og å la elevene få løse oppgaver på tavlen, får elevene en daglig dose IKT selv om ingen PCer er tilgjengelige.  

Elevenes bruk av undervisningsopplegg hentet fra smartskole.no

Det som er flott med opplegget fra smartskole.no er at disse oppleggene mest sannsynlig er prøvd ut i en klasse. Dermed vet man at opplegget er tilpasset ett visst nivå. Dette er ofte også opplegg som oppfordrer til aktivitet og deltakelse fra elevene. Det er lærere som har laget og prøvd ut opplegget, og derfor følger det også ofte med en lærerveiledning som kan være smart å følge.

Basisgruppe 5

9 kommentarer:

  1. SmartBoard er flott, men jeg merker selv man har lett for å gå i fellen med det å bruke SmartBoard "fordi det er gøy og elevene liker det". Det å faktisk tenke læringsutbytte først, for deretter å finne det beste verktøyet å bruke for å nå det målet på, er jo fortsatt viktigst! ..og her har jo SmartBoardens funksjoner ofte mange gode måter å formidle og motivere.

    SvarSlett
  2. Jeg har smart board på jobb, men altfor øite erfaring til å kunne bruke den komfortabelt. Gleder meg til jeg føler at den er en helt naturlig del av undervisningen min :-)

    SvarSlett
  3. Jeg bruker Smartboard masse og syntes det er en flott måte å få elevene aktive på. Jeg bruker mye aktiviteter på tavlen, både fra opplegg jeg har lagd, fra Smartskole eller fra nettstedene til lærebøkene. Funker helt supert :)

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med deg. Både som erfaren og som ny lærer så er smartskole et flott hjelpemiddel. Skulle bare ønske at flere lærere brukte dette for å legge ut sine opplegg.

    SvarSlett
  5. Smart-board er et flott hjelpemiddel for læreren. Jeg mener det da er viktig at lærere får god kursing i bruk av smart-board og Notebook. Kanskje det er flere lærere som tør eller vil bruke dette hjelpemiddelet hvis de lærer seg å bruke det.

    SvarSlett
  6. Jeg har brukt Smartboard i praksis nå, og føler meg mye tryggere på dette verktøyet. Jeg har brukt opplegg som jeg har funnet på smartskole, som jeg har vært veldig fornøyd med. Det hjelper lærere i en travel hverdag også :-)

    SvarSlett
  7. Enig med at det er viktig å ha fått en innføring i hvordan man kan bruke tavlene og hvilke verktøy som finnes der. :)

    SvarSlett
  8. Smartboard er et supert hjelpemiddel for lærere, men også for elevene. Jeg har erfart at flere elever blir delaktige og at undervisningen blir mer variert.

    SvarSlett
  9. Jeg har også gode erfaringer med Smartboard. Elevene i klassen blir ivrige og engasjerte, og det blir nærmest en gruppeoppgave hver gang.

    SvarSlett