torsdag 24. april 2014

Wikibok


På nettstedet wikibooks.org har jeg valgt å bidra til med videoressurser under naturfag. Disse videoressursene er lagt til under menneskekroppen for elever opp til 4. trinn. Følgende link er bidraget mitt til nettsiden.


Disse filmene har jeg lagt til i wikibooks:

  •    På innsiden av kroppen: Hjertet, Newton (nrk skole). Handlingen: Hjertet er en veldig sterk muskel, som pumper blod rundt i kroppen. Programlederen forklarer funksjonen til hjerteklaffene og hvorfor vi har disse. Vurdering: Programlederen presenterer stoffet på en barnvennlig måte og konkretiserer slik at det blir lettere å forstå.
  • Millioner kilometer hjerne, Newton (nrk skole). Handlingen: Her lærer man om hva hjernen faktisk er og andre korte fakta om menneskehjernen. En liten introduksjon. Vurdering: Det blir brukt et ganske enkelt språk og passer fra ca. 4. klasse. Filmen kan brukes som en liten introduksjon til hjernen som tema.


Målet med dette arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap og erfaring med utvikling av åpne læringsressurser. Wikibooks er en fin nettside for lærere og elever. Denne siden er en enkel og god læringsressurs som læreren kan bruke i klasserommet. PC, nettbrett og internett er i dag en naturlig del av elevene liv. Wikibooks kan elevene benytte seg av både på skolen og hjemme. Det kan også være en fordel å få elevene med på utviklingen av denne siden. På denne måten kan en lære elevene å være kildekritiske og at det er viktig å kvalitetssikre det man finner på internett. Jeg likte denne siden veldig godt


Ida Charlotte Davidsen

2 kommentarer:

  1. Marianne Ekman Jensen1. mai 2014 kl. 01:36

    Jeg tenker også at wikebooks er en fin læringsressurs for å lære elevene å være kildekritiske. Når elever skal publisere noe de selv skriver, tenker jeg at de blir mer oppmerksomme på hva de skriver og at de er mer selvkritiske. Jeg tenker at det er viktig for meg som lærer å lære elevene nettopp dette. Det vil også motivere for å skrive egne tekster, og gjøre de stolte av å kunne publisere noe de selv har produsert.

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg! Jeg har ikke prøvd wikebooks selv, så det var veldig interessant å høre om hvordan det kan fungere. Absolutt relevant for å lære elevene om kildekritikk også, samtidig som at dette kan være morsomt for elevene da de får informasjon på forskjellige måter.

    SvarSlett