torsdag 24. april 2014

13. mars. Kurs i Notebook og Smartboard

Denne dagen var vi på voksenopplæringsavdelingen i Halden og hadde et kurs i bruk av Smartboard. Vi fikk først en gjennomgang av programmet Notbook som brukes på smartboard. Notebook kan brukes «live» men her kan man også lage undervisningsopplegg og oppgaver på forhånd.
Etter denne presentasjonen fikk vi prøve oss på forskjellige oppgaver som tok for seg generell bruk av Smartboard. Vi ble delt inn i små grupper og fikk et ark med oppgaver vi skulle utføre på Smartboarden. Hver gruppe fikk sitt eget klasserom som var utstyrt med en Smartboard så her fikk vi jobbe i fred. Dette var en fin måte å jobbe på, vi fikk både den freden og tiden vi trengte til å kunne jobbe med disse oppgavene, samtidig så var det muligheter til å hjelpe og vise hverandre ting hvis det var noe man ikke forsto. Størrelsen på gruppen var også bra, da det ikke ble for mange deltagere.
Når vi var ferdig med oppgavene, gikk vi tilbake til klasserommet der det var tid for en ny forelesning. Vi fikk nå en gjennomgang av ferdige undervisningsopplegg og oppgaver. Dette var fint da vi fikk se oppgavene og få en forklaring på den didaktiske tenkningen bak hver oppgave.

Denne dagen ga en veldig generell oversikt over bruk av Smarboard-bruk. For de som har brukt smartboard en del så kan jeg tenke meg at noe av det som ble gått igjennom kunne bli for enkelt, men for de som er relativt nye på både bruk av notebook og smartboard, så tror jeg denne dagen var veldig nyttig! For de som har brukt dette programmet en del fra før så var det fint å få tips til nye opplegg man selv kan bruke.

Ida C. Davidsen
Nils Ø. Hauge

3 kommentarer:

  1. Denne forelesningen var kjempefin! Skulle vært flere som den...

    SvarSlett
  2. Marianne Ekman Jensen1. mai 2014 kl. 01:39

    Jeg er helt enig med Lisbeth! Knallbra forelesning, og direkte knyttet mot et viktig verktøy mange lærere har i klasserommet. Viktig at man blir tryggere på å bruke dette som det fantastiske verktøyet det faktisk er, og ikke bare som en prosjektor. Jeg har laget mange undervisningsopplegg der jeg har tatt i bruk det jeg lære på denne forelesningen.

    SvarSlett
  3. Dette hørtes ut som en veldig bra og relevant forelesning for å bli bedre kjent med de digitale verktøyene som finnes i flere og flere klasserom. Denne forelesningen tror jeg mange hadde hatt nytte av å være tilstede i, meg selv inkludert. Jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke disse verktøyene, det har jeg heller ikke opplevd at lærerne ved praksisskolene jeg har vært på vet.. Bra tiltak!

    SvarSlett