mandag 7. april 2014

Arbeidskrav 3: Bruk av film som vurderingsmåte

Vår basisgruppe er sammensatt av fire fjerdeårsstudenter på grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold, som har kjent hverandre like lenge. Vi er stadig under vurdering på veien mot å bli profesjonelle lærere, og vi har blitt kjent med en rekke ulike vurderingsmåter i årenes løp. Likevel var det nytt for oss å skulle bruke film som redskap til å vurdere egen undervisning.

Da vi nettopp har gjennomført den aller siste praksisperioden, så vi muligheten til å filme sekvenser av vår egen undervisning, med en estimert varighet på 4-7 minutter.

Vi bestemte oss i forkant av praksisperioden at vi ikke skulle ha noen retningslinjer for når vi skulle filme. Når vi så skulle bearbeide og drøfte erfaringene internt i gruppa, førte det til at vi fikk se filmsekvenser av ulike deler av skoledagen, bl.a. en sekvens av oppstart av dagen, sekvens av en time i matematikk, en oppsummering på slutten av dagen, samt deler av en arbeidsøkt. I ettertid har vi drøftet hvorvidt det ville vært mer hensiktsmessig dersom samtlige på gruppa valgte å filme samme sekvens av skoledagen, for eksempel oppstart av timen, slik at vi lettere kunne sammenligne og vurdere de ulike læretypene.

Selve visningene gjorde seg godt som et grunnlag for refleksjon rundt egen undervisningspraksis, og vi føler at læringsutbyttet var stort, at vi lærte av hverandre. Samtidig lå det litt utenfor vår komfortsone å skulle opptre som filmstjerner, da det ble litt kunstig. Kanskje det hadde falt mer naturlig for oss å opptre foran kamera dersom vi hadde brukt film oftere som et verktøy for å vurdere egen undervisning?

- Basisgruppe 6 (Maren, Ida, Nils og Malin)

1 kommentar:

  1. Flott at dere ikke skulle ha noen retningslinjer for når dere skulle filme. Morsomt at dere filmet forskjellige deler av dagen da dette kan være forskjellig fra timene før. :)

    SvarSlett