mandag 7. april 2014

IKT og skoleutvikling

Tirsdag 1.april var rektor fra Rød skole i Onsøy, Trond Gunnesen, på høgskolen og hadde en forelesning om IKT og skoleutvikling. Han viste først en photostory av et prosjekt 1.klasse hadde hatt om 1814, for å vise oss hva som er mulig å få til med de yngste elevene og hvordan man kan ta i bruk photostory som et digitalt verktøy i skolefagene på småskoletrinnene. Denne photostoryen ble lagt ut på f-b.no som inspirasjon for andre. Vi ble inspirert av denne filmen! Utrolig hva 1.klassingene hadde fått til og lært gjennom prosessen. Tegningene viste at de hadde til en viss grad reflektert over historien fram til 1814.

Gunnesen snakket om viktigheten rundt at hvis man skal ta i bruk digitale verktøy må de være lett tilgjengelige og fungere som de skal. Det må også være enkelt for de som arbeider i skolen å kunne bruke dem. Dette har vi selv erfart når det kommer til digitale tavler, pcer etc. Man blir ikke motivert til å ta i bruk verktøy som ikke fungerer som de skal. Han poengerte gjentatte ganger at det skal være enkelt, noe vi er helt enige i. Er verktøyene enkle å bruke og fungerer som de skal er de helt supre å bruke som et suplement i undervisningen med elevene.

 

Heidi og Elisabeth, gruppe 3.

 

5 kommentarer:

  1. Helt enig med dere og gjesteforeleser. Det er både artig og motiverende å bruke digitale verktøy i undervisningen, som man føler at man håndterer godt. Det gir jo også utslag i kvaliteten på elevenes undervisning. :)

    SvarSlett
  2. Dette var en fin og inspirerende forelesning. Som Malin er jeg også helt enig med dere og forelser med tanke på at ting må være tilrettelagt og i orden for at det skal motiveres til bruk. Morsomt og inspirerende var det også å se hva 1. klassingene hadde laget:-)

    SvarSlett
  3. Viktig at læreren har kunnskap om, og føler seg trygg på, hvordan de digitale hjelpemidlene kan brukes. Da kan også læreren formidle kunnskapen videre til ganske små elever. Som flere har nevnt, må ting være tilrettelagt og fungere, for at det skal motivere til bruk i det hele tatt! :)

    SvarSlett
  4. Enig der! der er viktig at en lærer er trygg på det man har rundt seg av digitale hjelpemidler. Det finnes jo en jungel av forskjellige saker, så det viktigste er nok å se hvem som blir brukt mest og hva man har muligheter til å kunne bruke. :)

    SvarSlett
  5. Dette var noe vi fikk lære i praksis. Prosjektarbeid med for lite pcer som ikke hadde de samme programmene var ingen god opplevelse..

    SvarSlett