torsdag 10. april 2014

Utvikling av Wikibok


I dette arbeidskravet har målet vært å tilegne seg erfaringer med utvikling av åpne læringsressurser. Jeg valgte å være med på å utvikle Wikiboken for Naturfag, med videoressurser.
Jeg bidro innen videoressurser om mangfold i naturen for elever frem til 2.årstrinn, under «2.1 Gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem.»  Jeg linket til en video fra NRK Skole med tittelen: «Hva er et insekt?» Videoen forklarer hva et insekt er, og hva slags kjennetegn insekter har. Det nevnes også at edderkopper ikke er insekter, men edderkoppdyr.
Denne videoen kan benyttes som en intro til tema om insekter. Da den er oversiktlig, klar og tydelig. Den appellerer til elever på de lavere alderstrinnene, med en liten nysgjerrig «maskot» som stiller spørsmål barna selv kanskje lurer på. Dette er en informativ video jeg gjerne kan ta i bruk selv, i min fremtidige undervisning.

Mitt andre bidrag er innenfor videoressurser om mangfold i naturen for elever frem til 4.årstrinn. Innenfor «4.2 Observere og notere hva som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid.» Jeg valgte også her en video fra NRK Skole. Videoen handler om lønnetreet. I videoen «Lønn» følger man lønnetreet gjennom et år. Deretter blir det vist eksempler på hva lønnetreet kan brukes til.
Jeg tenker at denne informative videoen kan brukes om elevene skal jobbe med prosjekter om trær, eller ha om treets liv i undervisningen. Den er laget i 1998, og kan kanskje virke gammeldags for noen elever. Nåtidens barn er jo vant til at ting skjer fort, også på TV og i filmer. Dette er også en video jeg selv kan tenke meg å bruke i min undervisning. Den viser godt hvordan lønnetreet forandrer seg gjennom året.


Det er en stor fordel om elever er med på å utvikle åpne læringsressurser. Kanskje innad i klassen sin. Dette kan for eksempel gjøres i Google Docs. Elevers utvikling av åpne læringsressurser kan i sterk grad bidra til læring. Elevene må lære seg å kvalitetssikre det de vil dele, og de må bruke tid på å finne informasjon. Læreren kan sette i gang prosjekter der elevene skal jobbe med ulike deler av et tema der alt skal samles i en åpen læringsressurs til slutt. Samtidig som elevene lærer seg det de selv jobber med, lærer de også å ta i bruk IKT i undervisningen. Og den grunnleggende ferdigheten IKT, vil bli styrket.   

Av: Maren Sofie Dahle

6 kommentarer:

  1. Flott! Jeg synes du valgte gode og informative videoer.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Fine og oversiktlige wikibøker. Informative, gode og korte tekster om de enkelte filmene. Dette var veldig bra, Maren, elevene vil kunne sitte hjemmefra og enkelt finne frem til videoer som handler om det aktuelle temaet som de holder på med.

    SvarSlett
  4. Bra reflektert om wikibøer og utvikling av læringsverktøy!

    SvarSlett
  5. En god måte å gjøre det på, Maren! Liker at du tenker naturfag.

    SvarSlett
  6. Veldig godt skrevet. Fikk et mer positivt syn på wikibøker nå!

    SvarSlett