mandag 14. april 2014

Film som vurderingsverktøy-erfaringer fra å filme egen undervisning


Vi valgte å løse dette arbeidskravet ved at alle filmet avslutningen av egen undervisningstime. Målet med dette var:

  • Stemmebruk
  • Kroppsspråk
  • Væremåte i timen
  • Formuleringer

Alle på gruppen så på sin egen film først, deretter så vi de i plenum. Vi hadde mange av de samme refleksjonene rundt egen praksis, samtidig noen ulike. Først og fremst ble vi alle svært fornøyde med å se at vi alle hadde en rolig fremtoning og væremåte i timen. Kroppsspråket følte vi selv at fremstod som trygt og kontrollert. Stemmebruken var vi fornøyd med da vi snakker i et «normalt» lydnivå. Allikevel snakket vi i ettertid om hvordan vi kunne ha forsøkt ved et annet tilfelle å bruke stemmen annerledes (eventuelt lære å bruke stemmen riktig), da stemmen er noe vi som lærere må ta vare på.

Vi hadde ulike erfaringer av hvordan avslutningen på timene våre var. Dette var som følge av ulike fag. Jo friere aktiviteter det hadde vært i timene, jo lengre tid trengtes det for å roe ned elevene. De som hadde hatt undervisning ved pultene fikk roet elevene raskere, og avslutningen trengte mindre tid. Gjennomgang av mål fikk alle studentene gjennomført for en helhetlig avslutning på timen.

Språket vårt merket vi fort at varierte. Noen av studentene brukte noen ukjente ord og begreper, mens andre tilpasset språket sitt. De som brukte ukjente ord og begreper forklarte elevene betydningen av disse ordene i de fleste tilfeller, og begrunnelsen gikk på at studentene ønsket å utvikle elevenes ordforråd. I dette tilfellet fikk disse studentene se at det var viktig at dersom de skulle gjøre dette, var det svært viktig og hele tiden huske på å forklare disse ordene.

Plasseringen vår i klasserommet var også ulik. Noen av studentene bevegde seg mye rundt i klasserommet, mens noen stod mye stille. Det vi fort så på filmene var at vi som studenter samt elevene virket mer engasjerte der læreren/studentene var mer aktiv i klasserommet. Det virket for oss som at læreren/studenten fikk med seg elevene på en helt annen måte enn de som stod mer i ro. I de timene måtte studenten hente inn noen elever mer enn der studenten/læreren var aktiv. Refleksjonene rundt dette var at vi gjennom filmen tydelig så den positive effekten av at læreren er i bevegelse i klasserommet, slik at man ser alle elevene også fra andre vinkler enn «forfra».

I dette tilfellet reflekterte vi også litt rundt den tekniske bruken i forhold til smartboard osv. For å unngå og måtte stå oppe ved smartboarden (eller andre ressurser) mye av tiden, kan det være lurt for oss å sette oss inn i tekniske ressurser vi kan bruke slik at vi kan være mer i bevegelse i klasserommet.

Generelt er vi alle på gruppen enige om at denne oppgaven var veldig fin. Vi har fått sett på oss selv som klasseleder, væremåte og stemmebruk samt sammenheng i timen på en helt annen måte enn tidligere. Vi har reflektert i gruppen og kommet med konstruktiv kritikk om hva vi kan jobbe med til hverandre. Denne positive erfaringen tar vi med oss videre, og ser effekten av å gjøre dette med jevne mellomrom for egen utvikling og vurdering av undervisning.
Ester, Mende, Dina, Marianne og Elise

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar