mandag 7. april 2014

Arbeidskrav 2: Utvikling av Wikibok i naturfag

Målet med dette arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap og erfaring med utvikling av åpne læringsressurser, som grunnlag for samarbeidslæring og kollektiv kunnskapsutvikling. For å få til dette, vil jeg bidra med videoressurser til utvikling av Wikibok i naturfag. Videre har jeg valgt å bidra innenfor hovedområdet mangfold i naturen, for elever frem til 4. årstrinn. Mitt bidrag kan du finne her. Dette hovedområdet dreier seg bl.a. om hvordan kroppen vår er bygd opp, og hvordan kroppen påvirkes og endres over tid. 

Jeg har tatt utgangspunkt i følgende kompetansemål i naturfag etter 4. årstrinn:

  • Samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter
  • Samle og systematisere informasjon og beskrive noen utdødde dyrearter og dyregrupper og hvordan de levde

Mitt bidrag inneholder tekst og lenker til to faglig relevante videoer på Internett, som dekker de to kompetansemålene ovenfor. Jeg har lagt inn en link til en engelsk animasjonsfilm som jeg har navngitt Et sommerfuglliv, som jeg fant på nettstedet Turtle Diary, en pedagogisk læringsplattform for barn. Denne videoen er laget for å hjelpe barn å forstå livssyklusen til en sommerfugl. En sommerfugl har fire stadier i sin livssyklus, og hver av disse stadiene er godt forklart gjennom bruk av animasjon. Barna benytter både den visuelle og den auditive sansen for å lære om de fire stadiene i livssyklusen, fra larvestadiet til stadiet for en fullvoksen sommerfugl.

For å dekke kompetansemålet om å samle og systematisere informasjon og beskrive noen utdødde dyrearter og dyregrupper og hvordan de levde, har jeg postet en ressursfilm jeg fant på NRK Skoles nettsider (du kan se den her). Filmen vitner om at dinosaurer er krypdyr som levde i store mengder på jorda fram til rundt 65 millioner år før menneskene. Ved Naturhistorisk museum i Oslo er det mulig å se hva slags gigantiske rovdyr som levde på Svalbard i forhistorisk tid. Har man tilstrekkelig med ressurser, så kan man jo avlegge et besøk til dette museeumet.


Hvordan kan elevers utvikling av åpne læringsressurser bidra til læring?

Wikiboken i naturfag er en ressurssamling med bidragsytere fra ulike steder i landet, som dekker ulike emneområder innenfor faget. I innholdsfortegnelsen står det skrevet at målgruppen for denne Wikiboken er lærere på barne- og ungdomstrinnet som underviser i naturfag. At elevene også blir kjent med å bruke Wikibøker og andre åpne læringsressurser, ser jeg på som positivt, da det vil gi dem tilgang til store mengder læringsmateriale, som de kanskje ikke ville funnet uten hjelp fra andre. Det er ikke lengre slik at alt står skrevet i bøker. Man finner mye aktuelt på Internett, og bruk av PC som informasjonskilde er nok blitt en naturlig del av hverdagen til de aller fleste. 

2 kommentarer:

  1. Du har valgt gode videoer. Jeg synes at du har tenkt godt gjennom oppgava og at bidraget ditt fremhevet temaet enda mer.

    SvarSlett
  2. Morsomt at du har gjort deg kjent med Wikibok og at du er positiv til den i skolehverdagen. :)

    SvarSlett