tirsdag 5. mars 2013

Interaktive tavler



Da er kvelden over med nok en motiverende IKT- økt. I kveld har fokuset vært på bruk av interaktive tavler i undervisningen. Interaktive tavler er innført i flere norske skoler som en moderne erstatning for den tradisjonelle kritt tavlen eller de hvite tusjtavlene. Foreleser var Hanne fra Kompetansesenteret i Halden som viste oss sin brede kunnskap innenfor dette feltet. Dette var en svært relevant forelesing for oss lærere om hvordan vi kan bli gode i vår bruk av smartboarder.

Etter vår erfaring med bruk av smarttaver står mange slike Smart boardtavler bortover i de norske skolene og blir svært lite brukt til sitt egentlige formål, og fungerer i sin helhet som en prosjektor for visning av PP eller filmsnutter hentet fra internett. Med denne kvelden kan jeg kanskje forstå hvorfor, for dette er et tema som krever stor innsats fra læreren. Det var mange verktøy, koblinger og kunnskap om PC som man skal sette seg inn i, men for et fantastisk redskap når man først har gjort dette. Det åpner opp læringsarenaen for elever på en helt ny og motiverende måte. Nå er det ikke lenger den gamle overheaden med lysark som flyter overalt som er i fokus.  

Hanne er en person som brenner for bruk av interaktive tavler i undervisningen og hun viste oss måter og eksempler på hvordan ulike undervisningsopplegg kan legges opp. Mange av funksjonene lå i programvaren man trenger for å kunne bruke Smartboard- Notebook. Dette programmet krever lisens, men på nettet kan man laste ned denne og bruke den i en prøveperiode på 30 dager. Ellers har skoler med interaktive tavler lisenser til bruk av Notebook.

I dag benyttes interaktive tavler av lærere over hele verden og har modernisert måten å undervise på. Disse tavlene er kommet for å bli og det er bare å sette seg inn i programvaren og starte bruken av interaktive tavler. Med disse tavlene tenker vi at lærere vil oppleve motivasjon, engasjement samt å se et stort læringsutbytte hos elevene.

Da er det bare å sette i gang med mappeoppgave 2 og prøve ut dette moderne tekniske verktøyet som forhåpentligvis vil gi elevene en ny læringshverdag!

Antonia, Anne, Marita, Maria og Alette

8 kommentarer:

  1. Interaktive tavler er nok kommet for å bli. Mange skoler har gått til anskaffelse av Smartboard. Dessverre tror jeg dere har helt rett i at mange bruker de som en prosjektor for framvisning av film, musikk ol. fra nettet.
    Det er som dere sier tidkrevende å bli kjent med programvaren og god bruk av Smartboard.Vi kan ikke la være å ta den i bruke for det.Kunnskapen vår vil utvide seg etter hvert som vi blir kjent med og tar i bruk alle mulighetene som ligger i Notebook og bruken av Smartboard. Nye utfordringer gir nye muligheter.

    Veslemøy

    SvarSlett
  2. Bra innlegg! Jeg er velig enig i at forelesningen var spennende og motiverende. For min del var det mye å sette seg inn på 3 timer, men jeg håper at jeg med mye tid og trening vil kunne lage gode og motiverende undervisningsopplegg!

    Jeg har og lagt merke til at mange av smartboardene som står i klasserom rundt omkring blir for lite eller feil brukt. Og de jeg har sett som kan bruke smartboard er flinke til å bruke verktøy for smartboard som følger ulike læreverk. Vi får satse på at det blir bedre fremover!

    SvarSlett
  3. forelesningen var veldig fin, men det er krevende å sette seg inn i hvordan programmet fungerer, og hvordan man kan bruke det til sitt fulle potensial! Må si at jeg vurderer å delta på undervisningen med folk fra Smart board, 3 april, tror og håper man da vil få mer innføring/tips i bruk av Smartboard.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Jeg er enig i at Smartboard er et program man må bruke litt tid på for å sette seg ordentlig inn i, men når man har gjort dette tror jeg det blir et fantastisk redskap å bruke i undervisningen sin!

    SvarSlett
  6. Hei. Jeg har selv vært vitne til noen lærere som er fantastisk flinke til å bruke smartboard. Og jeg er enig med dere i at det er et nyttig verktøy - og dess mer man vet om hvordan man bruker det, dess mer nyttig blir det! Har også sett noen som bare bruker det til de "enkle" tingene, og må innrømme at jeg har gått i den fella selv i praksis, rett og slett fordi jeg ikke kunne nok om det.

    Johanne

    SvarSlett
  7. Føltejeg fikk en god innfølring i smartboard. Har hatt om dette litt i høst, men fikk en bedre innføring nå. Jeg har aldri opplevd at en lærer har brukt dette i undervisningen i noen av praksisskolene jeg har vært i.
    Kanskje mangler lærere kompetanse?!

    StineMB

    SvarSlett
  8. Jeg synes forelesningen var spennende og nyttig. Som med andre verktøy er det nødvendig å sette seg inn i hvordan man kan bruke programmet på en god måte, men ved å gjøre dette er jeg sikker på at man kan få gode resultater. Erfaringene mine er at elevene synes det er spennende og motiverende å bruke Smartboard, og jeg er sikker på at det er et meget godt hjelpemiddel for læreren om han/hun kan det ordentlig.

    Elisabeth

    SvarSlett