lørdag 16. mars 2013

Bra jobba!

Jeg har nå sett over alle innlegg og kommentarer. Skal innrømme at jeg ikke har lest hvert ord i alle, men jeg har fått ett innblikk i refleksjonene deres.

Jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk der mange av dere kan vise til gode refleksjoner. Det er gjennom slike refleksjoner man utvikler seg som lærer med IKT som verktøy. Jeg vil faktisk påstå at dere vil utvikle dere som lærere generelt også. Begrunnelsen er at refleksjoner i forhold til IKT som verktøy retter fokus mot læreprosessen til elevene og gir grunnlag for å vurdere også andre verktøy, f.eks. bruk av konkreter. Man utvikler en åpen innstilling til å vurdere og integrere verktøy og tilrettelegge for bruk av disse i læreprosessen.

Noen synspunkter? Noen som har merket en endring i måten å tenke på?

Hilsen
Per Harald

(Her har jeg for øvrig brukt en metode for at leseren raskt skal kunne få med seg hovedpoengene i teksten, altså fete ut ord. Funket det?)

4 kommentarer:

  1. Jeg har merket at sammensettingen i gruppa gjør at jeg som student får et bedre innblikk i utfordringer jeg kommer til å møte når jeg er ferdig utdannet. I tillegg gjør tilbakemeldingene fra lærere at jeg også blir litt mindre nervøs, fordi de gjør mange morsomme og kreative løsninger med IKT som jeg gjerne vil ta med meg videre!

    Carine

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Carine i at sammensetningen i klassen er interessant, spesielt for oss som ikke er ferdige lærere enda. Det er morsomt å hva de som faktisk er ute i felten jobber, samt hvilke utfordringer de har. Dette gjelder IKT så vel som andre ting. Jeg føler i hvert fall at jeg har fått øynene mer opp for bruk av IKT, og jeg ser at det åpner utrolig mange muligheter som kan styrke motivasjonene til elevene.

    Johanne

    SvarSlett
  3. Jeg syns det viktig at lærere får god kompetanse innenfor IKT, og jeg har vært på skoler som ikke har fokus på dette, og sett begrensningene det gir.

    Det er ganske viktig å være oppdatert, og det er på tide at flere får øynene opp hvor dette. Til og med på barneskolen.

    SvarSlett
  4. Det har helt klart satt tankeprosessen i gang på hvilke mulighet dette gir oss lærere i forhold til å bruke Ikt i forbindelse med undervisning. Jeg synes personlig lærere ofte klager på mangel på datautstyr/ tilgang på datarom osv, enn på sin egen digital kompetanse.
    Dette kurset har som du beskriver gjort meg mer bevisst på hva digital kompetanse har å si for min egen undervisning, og hva dette gjør med min undervisningsform. Har helt klart satt tankeprosessen i gang for å kunne benytte noen av de verktøyene som finnes i videre planarbeid for elevene.

    SvarSlett