tirsdag 26. mars 2013

Om samskrivingverktøy


Det finnes flere samskrivingsverktøy på nett man kan bruke for å produsere tekster sammen som gruppe, uten at man befinner seg på samme geografiske sted. Eksempler på dette er: google docs, wikisider, meetingwords.com, samskriving.ndla.no og ulike kombinasjoner. I prinsippet fungerer dette slik at man kan skrive i samtidig i samme dokument, samtidig som de andre som deltar i samme dokumentet ser endringene som blir gjort i samtid. Men det er noen forskjeller. I google docs kan man lagre dokumentet og endringene som er gjort for å bevare teksten. Det er ikke alle samskrivingsverktøy som har denne løsningen, og dersom man ikke få lagra er man avhengig av å ta backup i f.eks. Word eller likende for at det man har skrevet ikke skal gå tapt. 

Det å benytte seg av slike samskrivingsverktøy kan være veldig gunstig for studenter som f.eks. skal samarbeide om et eller annet prosjekt, rapport eller liknende, og ikke har mulighet til å møtes fysisk. Da kan man benytte et slikt samskrivingsverktøy for å produsere rapporten; kanskje sammen med Skype (eller andre kommunikasjonsverktøy) samtidig? 

Når det kommer til bruk i skolen, er vi nok enige om gruppe i at dette egner seg mindre godt, i hvert fall på barneskolen. Det vil bli mer «tull og fjas» der elevene synes det er morsommere å ødelegge for hverandre enn å faktisk samarbeide for å få til et bra resultat sammen. Om man skal benytte det på barneskolen er det nok i så fall mest hensiktsmessig på de aller høyeste klassetrinnene og da som grupper, med mye veiledning og styring av lærer underveis. Dette for at det ikke skal «skli ut». Etter hvert som elevene blir eldre vil nok bruk av samskrivingsverktøy fungere mer hensiktsmessig. 

Wikispaces er en samskrivingtjeneste som ikke fungerer like direkte som de andre samskrivingtjenestene som er nevnt her. Denne tjenesten kaller vi for en asynkron tjeneste.  Det er likevel en tjeneste som egner seg godt til samskriving, men man må være bevist på begrensningene. Kun en bruker bør være editor i dokumentet om gangen, hvis ikke kan man være uheldig overskrive andres endringer når man lagrer dokumentet. På tross av dette gir wikispaces på mange måter et mer ryddig bilde av teksten man arbeider med, siden man slipper ulike farger og konstante endringer i teksten.

Wikipedia er en samskrivingstjeneste på nettet, der i prinsippet hvem som helt kan gå inn og skrive og redigere (selv om det er noen som sitter og redigerer alt som blir lagt ut, slik at det skal være en viss «standard» der.) Dette kan man f.eks. benytte seg av i et skoleprosjekt, lage en artikkel på wikipedia f.eks. om skolen til elevene eller likende. 

Skrevet av: Alexander Karlsen, Tor-Kristian Pettersen og Fredrik Hansen

6 kommentarer:

  1. Helt enig i at det kan være en stor utfordring i å få til dette i barneskolen. Her må man nok ha godt fokus på opplæringen i hvordan dette skal gjøres. Bruke grupper hvor man vet det er liten sjanse for tull og tøys. Starte i det små er nok også ille lurt.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg er enig med dere når det gjelder barneskole. Er vel ikke det første jeg ville brukt der. Men jeg syns det passer på ungdomsskole, så lenge det blir brukt riktig, og ikke som dere sier at det blir tull.

    Moro å se hvordan de programmene fungerer !

    Stine MB

    SvarSlett
  3. Ja, samskrivingsverktøy krever nok mye veiledning ved bruk i grunnskolen. Jeg opplevde dette selv som en utfordring da vi testet dette under forelesningen. Det var forstyrrende, og forvirrende da alle skrev i dokumentet samtidig, og jeg opplevde det som lite nyttig der og da. Jeg tenker at dette er et verktøy som eleven kanskje må få leke seg med først, slik at fristelsen for å "tulle" ikke er like stor når man skal arbeide. Verktøyet egner seg nok best for de eldste barna (ungdommene).

    SvarSlett
  4. Jeg hadde aldri brukt slike samskrivingsverktøy før vi lærte om det i høst. Dette er noe jeg har brukt mye siden, og helt klart ser nytten av. Om bruk i skolen, bør det være grundig opplæring og være kriterier i forhold til hva som skal deles.

    SvarSlett
  5. Jeg har heller aldr prøvd dette før, men jeg tenker at det er genialt å bruke i gruppeprosjekter. jeg hsuekr fra da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Veldig ofte var det elever der som ikke gad å gjøre noe eller som syntes det var vanskelig å bidra med noe. Ved at man har ett samskrivingsverktøy vil dette bli mye lettere å gjøre noe med fordi man kan dele ut oppgaver og skrive på det samme prosjektet samtidig. det blir også letter å holde styr på hvem som gjør hva noe læreren også kan gå inn å sjekke. på den måten kan en lærer lettere finne ut hvem som trenger mer veiledning.

    SvarSlett
  6. Jeg hadde prøvd ut dette en gang, og syntes vel egentlig at det var litt tungvint da. Men jeg tenker jo mer man bruker det, jo lettere blir det. Og det er jo egentlig ikke spesielt vanskelig, bare litt uvandt!

    SvarSlett