tirsdag 12. mars 2013

Film som redskap for egenvurdering av undervisning

Etter å ha gjennomført arbeidskravet knyttet til film av egen undervisning, har vi erfart at dette er et nyttig verktøy å ta med seg videre i lærerhverdagen. Når man i etterkant ser filmen, blir man bevisst seg selv i undervisningssammenheng, og hvordan man ter seg i forhold til elevene. Man får et helhetlig bilde av hvordan man som lærer fremstår i klasserommet, og man legger merke til momenter for forbedring. Kanskje har man noen fakter som kan virke forstyrrende i undervisningen? Kanskje kan man organisere undervisningen på en annen måte? Hvordan fremstår man som lærer? Kan man ordlegge seg annerledes, og eventuelt på en måte som inkluderer alle elevene?

Det har vært nyttig å reflektere over filmsekvensene i gruppen. Det er helt klart nyttig videre i læreryrket. Ved å filme ulike sekvenser av undervisningen, kan man i etterkant vurdere seg selv, det vil si at man kan være sin egen veileder, men man kan også reflektere over sekvensen sammen med andre lærerkollegaer dersom det oppstår en interessant episode.

Selve filmingen kan i begynnelsen være litt unaturlig. Om man ikke har gjort det før, kan det fort bli litt uvandt. Vi reflekterte over at dette muligens kan smitte over på noen elever, og om kameraet er synlig i klasserommet kan kanskje dette fort bli et objekt for oppmerksomhet. Ettersom både lærer og elev blir mer vandt med dette, vil det kanskje være mindre unaturlig og bli en mer naturlig del av lærerhverdagen.

Knyttet til selve filmingen er det viktig at man i forkant reflekterer over og bestemmer seg for hva man skal filme. Skal man filme en oppstartssekvens, under selve undervisningen eller i avslutningsfasen? Dette krever at man som lærer må tenke over hva man vil lære av det, hva man kan bli bedre på, og hvordan man kan bli bedre. Det kan også være viktig å tenke over hvor i klasserommet kameraet skal være plassert. Skal elevene være synlig, eller skal filmen basere seg kun på læreren? Her må man være oppmerksom på taushetsplikt, og det er viktig at ingen andre enn eventuelt dine kollegaer får tilgang til filmen. Basert på dette kom vi fram til at det er viktig å danne seg noen tanker i forkant av filmingen, ikke bare i etterkant.

Maria, Alette, Anne, Marita og Antonia

7 kommentarer:

  1. Hei!
    Dere har mange gode poenger! Noe jeg også har tenkt på er dette med å reflektere over videoen både i forkant og i etterkant. Man bør ha tenkt i gjennom om det er noe spesielt man bør filme, for eksempel at man filmer en situasjon man synes kan være utfordrende, og kanskje få gode tips til forbedring. Det er også viktig å evaluere hva som funker bra, og hvorfor man tror at nettopp det man gjorde var vellykket. Og ikke minst, prøve å glemme at noen faktisk filmer - noe som ikke er så lett! :)

    Marlene

    SvarSlett
  2. Hei.
    Dere har reflektert godt rundt selve teamet med det å bruke film i undervisningen. Hvordan man bruker film/og hva man kan gjøre i forkant og etterkant. Mange tenker kanskje at det er i de situasjonene hvor man føler man ikke mestrer undervisningen at det er praktisk å bruke film. Da får man sett hva som kan forbedres. Hvis flere lærere gjør dette, kan det brukes i f.eks kollegaveiledning, og bedre undervisningen for enkelte.
    Det er viktig mener jeg å ta for seg spesifikke situasjoner, for en "film" på en time kan vel bli litt lang.
    Jan Olav

    SvarSlett
  3. Gode refleksjoner! Og jeg er helt enig i at man som lærer kan bruke film som en egenvurdering for å forandre på egen undervisning. Tenker man kan bruke film for å vurdere klasseledelse. For så alene, i lærergruppen eller lærerkollegiet analysere egen kunnskap og på denne måten komme fram til hva man eventuelt trenger å lære for å videreutvikle sin egen klasseledelse.

    Diana

    SvarSlett
  4. Bra innlegg! Jeg syns det er veldig fint dere tar opp at det er viktig at man i forkant reflekterer over og bestemmer seg for hva man skal filme, og hva man eventuelt vil ha ut filmingen. Jeg er enig i at filming av egen undervisning er et nyttig verktøy å ta med seg videre i lærerhverdagen!

    Siri

    SvarSlett
  5. Brabra! Jeg er veldig enig i det dere sier. Ved å bruke film var det mye lettere å se hvordan en selv er, hva som både er bra og dårlig. Følte litt at jeg satt å så på en annen person! Å bruke film, er en god måte å "luke" vekk smårusk!

    SvarSlett
  6. Jeg synes dere har reflektert godt over hvordan man bør bruke kameraet, spesielt i forhold til hvordan man skal plassere det. Jeg er enig i at det er et godt verktøy for å vurdere seg selv.

    Marie.

    SvarSlett
  7. Hei!

    Enig med dere at det er viktig å bestemme seg for akkurat hvilken sekvens av undervisningen/hverdagen man skal filme før man begir seg ut på et slikt prosjekt.
    At det er unatrulig i starten, er nok bare en vanesak som dere også sier, og dette er noe både lærere og elever vil bli fortrolig med etterhvert.

    Effekten av slik filming er etter mitt syn utelukkende positivt. Her kan man jo se på hvilke områder man som lærer kan forbedre seg, og hvor god selvinnsikt man har over egen undervisning. Dette er noe alle burde prøve!

    Alexander.

    SvarSlett