tirsdag 19. mars 2013

Hvorfor lage blogger i IKT for lærere?


Hvorfor lage blogger i IKT for lærere?

Vi har aldri sett på oss selv som noen bloggere, har faktisk aldri laget en blogg (kun på forsøksstadiet som del av studiet). Når det er sagt har vi vel knappest lest en heller.
I Studiet IKT for lærere på Høyskolen I Østfold, avdeling Remmen er et av arbeidskravene å skrive 5 gruppe-blogger og skrive kommentarer på 10 andre blogger. Et krav som vi først ble litt oppgitt over... Hva kunne dette være godt for??
Etter å ha snakket sammen om dette på gruppa, reflektert over kravet og faktisk lest en del andre blogger, kom vi fram til eksakt det samme ressonementet som en av våre forelesere i studiet hentydet til: "Ved å lese og skrive og involvere seg i tankene rundt bloggene, og da særlig blogger som sier noe om vårt virke, kan vi utvikle oss innen vårt fagområde" Ikke akkurat ordrett, men noe i den duren.

Ved å lese aktuelle eller for den saks skyld uaktuelle blogger innenfor IKT og IKT - bruken i skolen, får vi delt andres syn, vinklinger og erfaringer. Denne delingen gir oss på mange områder mentale erfaringer på hva som er bra og ikke bra IKT-bruk. De gode bloggene er vel og bra. Vi får eksempler på god IKT-bruk og strever etter å få brukt dette i egen undervisning. Det er på den ene siden fristende og lettvint å bruke andre sine på mange måter vellykkede opplegg. Noen ganger går tipsene inn og vi får til en bra bruk. Andre ganger ser vi at for å få til samme opplegg krever det kanskje for mye av oss, og at det ikke alltid er lett å "kopiere" andre sine opplegg.
 Der vi kanskje kan utvikle oss mest er der mindre gode eller på mange måter uaktuelle blogger tres nedover oss. Her kan vi jo nemlig gjøre oss mange tanker om hva som ikke bra IKT-bruk, og heller tenke på hva som kan være en bedre bruk innenfor området. Da blir det lettere å "eie" oppleggene. Disse omgjorte oppleggene kan igjen brukes av andre, som enten vil se på det som god IKT- bruk, eller som ser på dette som dårlig bruk av IKT, og igjen få en motivasjon for å lage et enda bedre opplegg.

Denne delingsstrukturen er på mange måter en greie som er veldig inne i tida. Deling er bra hører vi hele tiden. Ved å ta noen refleksjoner på dette, har vi nå fått endret vårt utgangspunkt radikalt. Fra å være ikke aktive brukere av blogger, har vi nå sett nytten av blogger og videreutviklingen av dette.

For basisgruppa Fredrikstad. Mona. Bjørn, Eireen og Roy

Roy A

8 kommentarer:

  1. Det å bruke blogger til å dele erfaringer kan være en veldig god ting, rett og slett fordi det når ut til mange. Spesielt hvis vi også deler det med hverandre. Jeg syntes i hvert fall det er veldig interessant å lese hvordan andre gjør ting i klasserommet, og jeg har mange ganger søkt på undervisningsopplegg når jeg skal være vikar eller er i praksis. Dette er ikke nødvendigvis for å bruke akkurat det jeg finner, men for å få tips og kanskje få lese om erfaringer andre har gjort seg med dette.

    Johanne

    SvarSlett
  2. Bra tenkt!
    Jeg er heller ingen bloggelsker, men har vært innom det i tidligere studier. Det jeg har merket er at man lærer mye av å skrive blogg, og kommentere. I tillegg legger (i hvertfall jeg)en ekstra innsats i det jeg gjør når jeg vet det skal publiseres på nett. På denne måten gir blogg meg litt ekstra konsentrasjonsfokus.

    SvarSlett
  3. Enig med deres erfaringer. Dette arbeidskravet kan kanskje virke noe merkelig i starten. Men etter vært som man leser, skriver og deler både erfaringer og meninger med andre, utvider man faktisk sitt perspektiv rundt ulike områder, og i dette tilfelle rundt IKT. IKT er et emne som stadig er i utvikling, og da må i det minste vi som studerer denne retningen, henge med i utviklingen og være klar over hvilke muligheter som finnes der ute. Jeg personlig sitter i hvertfall bare igjen med positive erfaringer rundt dette arbeidskravet.


    Alexander.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Internet er en delingstjeneste. Og sånn sett er fenomenet "blogg" en god måte å dele meninger og erfaringer på. I tillegg til å dele meninger og erfaringer med andre, kan man også komme med egne synspunkt og innvendinger dersom det er noe man er uenig i. Sånn sett er det et suverent verktøy for å kunne uttrykke sine meninger om et tema, og å lese andre erfaringer og meninger.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  6. Jeg synes også at dette arbeidskravet - å lese og kommentere andres innlegg- var vanskelig. Men slik som dere mange andre, har jeg også erfart nytteverdien av bloggene og kommentarene. Å lese innleggene om Ikt og Ikt-bruken på skolen, gir meg erfaringer, tanker rundt temaet som jeg kan bruke i min egen undervisning.
    Marianna

    SvarSlett
  7. Under en praksisperiode, som en del av en IKT-oppgave fra skolens side, lagde vi en klasseblogg med bestemt tema. Dette var en 5. klasse, og alle elevene deltok. Elevene jobbet i perioden med ulike oppgaver, og skulle publisere hvert sitt innlegg på bloggen. Noen kommenterte også andres innlegg, og foreldrene fikk adressen til bloggen slik at de kunne gå inn å se hva elevene arbeidet med i denne perioden. Bloggen ble administrert og styrt av oss, og elevene fikk ikke mulighet til å publisere noe utenom temaet. Elevene synes det var spennende å jobbe med bloggen, og jeg tror blogg kan være et godt verktøy om det blir brukt riktig.

    Elisabeth

    SvarSlett
  8. jeg synes deter ganske smart at vi skal skrive blogger til undervisningen for eksempel. jeg har ikke alltid vært så flink til å notere fra timene så det å lese igjennom bloggene kan man friske opp minnet om hva de forskjellige temaene var om. jeg har tenkt å bruke disse bloggene før eksamen slik at man kan få et videre syn på de forskjellige temaene

    SvarSlett