tirsdag 19. mars 2013

Samskriving

Samskriving og samarbeid på Internett kan gjøres på utallige måter. Vi hadde lyst til å prøve oss på et lite utvalg, for å finne "vår favoritt". Det skal skrives at denne bloggen har vært påbegynt før, men ennå ikke ferdigstilt.  Sånn sett passet det jo bra at vi på dagens økt også tok i bruk et par nye samskrivningsverktøy. Vi vil da si noe om våre erfaringer med google-documents,  Fronter og Skype, i tillegg til de vi nylig har stiftet bekjentskap med: meetingwords, ndla.no og wikibooks.

Google- Documents var det første vi prøvde ut. Her var det en på gruppa som måtte opprette et document, for så å invitere oss andre på gruppa. Deretter kunne vi skrive inn bidrag etter tur. Denne var kjekk å bruke  asynkront til samskrivning hvis vi skulle kommentere hverandres tekster eller legge til endringer og tekst.  Vi fikk aldri testet dette ut om dette fungerte synkront. Det var bare vi på gruppa som var invitert her,  men  den kunne også gjøres åpen for alle. Linken til siden måtte være kjent. 

Og bruke Fronter som samskrivningsdokument fikk vi også prøvd på. Fronter har mange ulike former en kan samskrive i, også dette asynkront. 

Skype kan også være et fint verktøy for utveksling av arbeider, men passer best for direkte telefonkontakt. Det er også her mulig å dele tekst og annet, men det er tungvint og koster også penger (vel å merke ikke mange kronene), noe som er gratis på google.

På økta i Halden 19. mars skulle vi samskrive synkront. Det første verktøyet vi brukte, meetingwords, viste seg å være lite egnet til dette. Det var ikke mulig å skrive samtidig. Det funker nok best når det brukes asynkront.

Da meetingwords fungerte så som så, ble et annet verktøy, ndla.no, presentert. Dette var et verktøy som fungerte meget godt synkront. Alle skrev samtidig og om hverandre. I starten virket dette forholdsvis kaotisk, men etterhvert som vi ble kjent med skrivestrukturen og fikk organisert det slik at alle visste hva de skulle gjøre, ga dette en mening. 

Wikibooks fikk vi også testet ut. Ut i fra den lille stunden vi brukte dette fungerte ikke dette like godt som et synkront skriveverktøy.

Ut i fra den forholdsvis korte uttestingen vi har foretatt og reflektert litt over, vil vi si at ndla.no fungerte best. Det skal legges til at vi må en felles delingsplattform for å dele lenken til siden. Vi brukte facebook til å dele lenkene, men kunne også brukt fronter eller en mail. I barneskolen, hvor facebook ikke er lovlig, vil nok de to siste, og da særlig fronter, fungere best.

Som skrevet har vi bare testet ut dette over en kort periode, og ikke satt oss dypt inn i hvert enkelt verktøy. Tilbakemeldinger på hva andre mener om dette må gjerne komme som kommentarer under.

Mye læring er det uansett når man bruker ulike verktøy!!

Basisgruppe "Fredrikstad" Eireen, Bjørn, Mona og Roy

4 kommentarer:

  1. Jeg har også fått øynene opp for ulike samskrivingsverktøy den siste tiden. Jeg liker spesielt googledocs, men jeg merket i går at det blir litt rotete når vi er fler enn to som skriver der samtidig. Men googledocs er i hvert fall et veldig fint verktøy å bruke hvis man er to som samarbeider om en tekst. Det er nok en mulighet for at noen av oss ble litt ivrige når vi skulle skrive i går, og at dette forvirret de andre på gruppa.

    Jeg føler uansett jeg har fått nye muligheter ettersom jeg har lært meg noen måter å samskrive på. I arbeidet med bacheloren dette året er det genialt å ha en man samarbeider med. Da har man hele tiden mulighet til å få tilbakemeldinger på teksten.

    Johanne

    SvarSlett
  2. Samskriving har vært upløyd mark for meg, men det var en interessant økt i går. Temaene vi fikk utdelt av Per Harald gjorde det at vi alle hadde noe å bidra med jf. tidligere forelesninger. Dette ser jeg for meg kan fungere godt for de eldste elevene på barneskolen i forbindelse med gruppearbeid i ulike fag. Evt. skrivestafett, men da i mer ordnede former. Som at elevene skriver annenhver setning av historien.
    Merket at enkelte av de andre på gruppa hadde gjort dette før....
    Jan Olav

    SvarSlett
  3. Jeg ser både fordeler og ulemper med samskriving.

    Ulempene er at en tekst som skrives i et samskrivingsdokument fort kan bli noe uoversiktlig om elevene ikke er enige om hva de skal skrive, og hvem som skal skrive hva. Innføring av f.eks Googledocs i barneskolen bør gjøres med omhu og kanskje med god veiledning av læreren, da dette programmet videre kan gjøre at de svake skriverne/leserne fort faller av, noe som igjen fører til et "klasseskille" basert på kunnskapsnivå..

    Fordelene er uten tvil mange. Da flere elever kan skrive på et dokument uten å sitte rundt ett felles bord (en forutsetning er som jeg nevnte over god planlegging). Det er motiverende og en ny måte og produsere tekster på. Ved bruk av samskrivingsdokumenter får elevene opplæring og økt kompetanse i flere fag på en og samme gang; (Norsk, IKT og andre aktuelle fag som elevene arbeider med)


    Oppsummerende vil jeg si at samskriving er et verktøy alle lærere aller høyst bør vurdere å dra nytte av i undervisningen, samtidig som man bør være klar over utfordringene dette kan gi.


    Alexander.

    SvarSlett
  4. Forelesningen om samskriving var spennende og det å få teste ut flere slike verktøy var nyttig for at vi lett skulle få gjøre oss opp en mening om verktøyene. Jeg tror uansett det å gjennomføre et opplegg med dette i klasserommet vil gi oss flere erfaringer og sikkert noen overraskelser også.

    Når jeg tenker på min 4. klasse tror jeg det skal svært mye trening til før elevene kan mestre synkrone samskrivingsverktøy. Jeg frykter at enkeltelever vil bli passive, at andre vil gå inn for å ødelegge og at det fort kan bli uenigheter. På tross av dette tror jeg det ligger mye lærdom i å bruke sånne tjenester og at du på tross av egen skepsis ikke kan la vær å teste det ut. Viser det seg å ikke fungere bør du kanskje gå over til et asynkront verktøy og heller systematisere opplegget slik at elevenes endringer ikke blir overskrevet.

    Dersom elevene får god øvelse i å samarbeide om tekster og lærer å gi og ta kritikk er dette en arbeidsform som er svært god og kan benyttes i alle fag og sammenhenger. Det skal bli spennende å teste ut dette i klasserommet!

    Tor-Kristian

    SvarSlett