torsdag 7. mars 2013

Smart interaktivtavle


Smart board, et smart undervisningsverktøy.


 

Tirsdag 5 mars holdt Hanne Wågsås et foredrag om bruk av Smart board i undervisningen. Smart board gir ganske mange muligheter for en lærer i læringssituasjonen, samtidig med at man får engasjert elvene mer i undervisningen ved bruk av smartboard.

Smartboard har mange interaktive muligheter, og man har mulighet for å lage variert og spennende undervisningsopplegg. Som lærer må man sette seg godt inn i hvordan smartboard fungerer, og det å lage et vellykket opplegg som skal føre til læring kan være tidkrevende. Undervisningsopplegget må ha et formål, og som lærer bør man knytte ett eller flere kompetansemål opp mot undervisningen man lager. (dette gjelder i og for seg når det kommer til all slags undervisning.)

Denne formen for undervisning krever at man er kjent med smartboard programmet, og kjenner til egenskapene de forskjellige funksjonene smartboard har å tilby. I starten kan det være tidkrevende å lage et undervisningsopplegg med bruk av smartbord, men sluttresultatet kan gjøre alt strevet verdt det.

Vi som gruppe har sansen for bruken av smartbord, det kan bidra med å engasjere elvene på en annen måte. Man får mulighet til å legge opp til undervisning som fanger flere elever som har ulike læringsmetoder. Eks ved å både ha ord, lyd og bilder av ting elever skal lære mer om. Legger man ned tiden i å lage et godt undervisningsopplegg på Smartboard er det en ressurs man kan benytte seg av gjennom tid, og man får også mulighet til å dele undervisningsopplegg med andre lærer. På den måten samarbeider man, hjelper man hverandre til å bli dyktigere lærer som vet å håndtere og bruke forskjellige programmer og forskjellige ikt-verktøy.

 

Vi syns forelesningen var lærerik, men for å virkelig få god kjennskap i Smartboard bør man nok sette av mer tid enn 3 timer. Det er et omfattende program som det bør vies mer tid til å få nøye veiledning i.

 

Elisabeth, Petter, Stine og Gerd Monica.

10 kommentarer:

  1. Dette er jeg veldig enig i dere!

    Dette var mitt første møte med smartboard, og jeg synes det virket veldig spennende. Samtidig virker det som et veldig godt undervisningsopplegg som jeg tror elever liker. Men som dere sier, trengs det mye øving i dette for at elevene skal få det beste utbytte av denne typen undervisning.

    SvarSlett
  2. Godt innlegg!
    Og er helt enig med dere at smartboard har mange interaktive muligheter med muligheter for å lage en annerledes undervisning enn den tradisjonelle tavleundervisningen. Men er også enig at det kreves at lærerne er godt kjent med programmet, og dette vil jeg også tro at krever litt tid å sette seg inn i. Men jeg gleder meg helt klart til å kunne sette meg litt mer inn i hva dette programmet har og tilby.

    Diana

    SvarSlett
  3. Helt enig i at undervisning i smarttavler trenger mer enn 3 timer. Det er mange funksjoner som man bør sette seg inn i for å få mest mulig ut av en interaktiv tavle. Helt klart at dette er et verktøy som fremmer læring for elevene. Jeg tenker at jo mer aktiv man er, jo bedre lærer man.

    Alette

    SvarSlett
  4. Jeg har også veldig sansen for bruken av Smartboard. Det har mange interaktive muligheter som dere nevner, og man kan lage varierte og spennende undervisningsopplegg, som kan bidra med å engasjere elvene på en annen måte.
    Det å dele oppleggene sine med hverandre syns jeg er veldig lurt, da får man tilgang til mange fine og varierte undervisningsopplegg!

    Siri




    SvarSlett
  5. Jeg er enig i det dere skriver! Jeg gikk første del av dette IKT-studiet for noen år siden, og har derfor ikke fått så grundig innføring i alle funksjonene på smartboard. Jeg lærte masse av den halvtimen vi gjorde de praktiske øvelsene på smartboarden. Jeg tror at flere lærere burde hatt et lite kurs med innføring i de mest grunnleggende funksjonene på smartboard. Som foreleseren sa; det er ikke nødvendig å ha smartboard om man bare bruker den som en prosjektor :)

    Marlene

    SvarSlett
  6. I forhold til bruken av smartboard i skolen, er det veldig viktig med kompetanseheving av lærere. Det er ikke nok at en KYNDIG kommer innom skolen for å vise fram de mulighetene som finnes. Jeg har mer tro på at det utdannes såkalte superbrukere fra de skolene som har smartboard, som igjen kan kurse kollegaer/ hjelpe til i timene. Oslo kommune gjorde dette når de innførte Fronter i Osloskolen med stort hell. Smartboard har utrolig mye å by på som et supplement til den mer tradisjonelle undervisningsformen. Men som vi i dag desverre ikke gjør nytte av pga. lav kompetanse i bruken av smartboard.
    J-O

    SvarSlett
  7. Må bare si at det var en av de beste forelesningene jeg har vært på! Veldig bra opplegg - stramt program, men mange gode tips og ideer. Noe nytt og noe repetisjon uten at det ble for lite eller for mye av det ene eller det andre! Hun som holdt forelesningen (Hanne Wågsås) var tydelig og hadde full kontroll på hva hun drev med og tryggheten hennes gjorde undervisningen effektiv og variert. Det at vi fikk litt tid til å prøve oss også var et stort pluss! Dette var et foredrag som jeg lengtet etter. Hvor teori og praksis går hånd i hånd! Håper det kommer flere slike inspirerende forelesninger.
    Mona C

    SvarSlett
  8. Jeg er helt enig i at smartboard er et veldig nyttig verktøy i skolen. Jeg har selv opplevd at elevene blir mye mer engasjert når de kan følge med på skjermen, og selv trykke for å få fram nye bilder.

    Marie.

    SvarSlett
  9. Smartboard er kommet for å bli i skolen, så derfor var det flott å få en innføring i bruken av dette verktøyet! Det er veldig varierende fra skole til skole når vi tenker på det digitale utstyret, men sannsynligheten for at så og si alle grunnskolelærere kommer borti bruken av smartboard må sies og være stor.

    Praktiske øvelser gjorde dagen effektiv og lærerrik, og dette er erfaringer jeg kan ta med meg rett ut i undervisningssituasjoner i hverdagen som lærer! Flott opplegg!

    En annen side av denne saken er at smartboard kan være ganske tidkrevende og det kan ta lang tid å lage gode undervisningsopplegg, derfor burde kanskje delingskulturen vært enda mer utbredt enn hva den er i dag?

    Alexander

    SvarSlett
  10. jeg synes også at smartboard er genialt. vi brukte smartboard til ikt prosjektet vi hadde i førsteklasse på høgskolen og det var en kjempe suksess. elevene var kjempe gira og deltagelsen i klassen var topp. man fikk også i mye større grad elevmedvirkning siden mange flere elever ville være med å løse oppgaver. jeg tenker at jeg selv har lyst til å bruke smartboard i stor grad når jeg begynner som lærer og også lære elevene hvordan de kan bruke det.

    SvarSlett