fredag 22. mars 2013

Hva er den beste løsningen for å få økt elevenes IKT-ferdigheter?



Veldig mange elever har gode digitale ferdigheter, men dessverre er det vanligvis innenfor et snevert område. Dette er fordi de fleste barn/unge for det meste bruker PC og internett til å spille spill, og veldig lite annet.
Vår erfaring med elever, er at de ofte kan navngi mange ulike nettsteder for spill. Men når man spør om hvilken søkemotor de vanligvis bruker for å finne frem til fakta/informasjon, så er det veldig mange som rett og slett ikke er sikre på hva en søkemotor er. Mange elever har også vanskelig for å forstå hvordan et mappesystem virker.

Siden det er så mange elever som mangler mye grunnleggende ferdigheter innen digitale medier, så mener jeg at man må begynne å jobbe med å utvikle disse ferdighetene så tidlig som mulig. Dette kan vi kun få til ved at lærere får den nødvendige kursingen de trenger for å kunne stå foran en klasse og føle seg trygg på at de mestrer de digitale mediene de selv skal benytte i undervisningen, og som de skal lære bort/undervise elevene i. Det hjelper lite å ha tilgang på de ulike digitale midlene dersom man ikke føler seg trygg, for da vil man ofte velge en alternativ løsning der man kan unngå å benytte disse midlene eller ikke benytte seg av de mulighetene de gir. Blant annet er det en del lærere som ikke har blitt vist mulighetene de har ved å benytte Notebook og Smartboard på den optimale måten, og da blir de heller brukt som en erstatning for PowerPoint.

Den beste metoden for elevene å lære på er å få en lærer som er entusiastisk og brenner for det elevene skal lære. Dette kan kun oppnås når læreren er trygg på de midlene de benytter. Da er de sikre og føler det ikke ubehagelig å skulle stå foran elevene, fordi de kan det de skal undervise i. Når lærerne er trygge på det de gjør får elevene et godt miljø for læring, og dersom man bygger opp vanskelighetsgraden på oppgavene/programmene gradvis, så vil elevene også få oppleve at de mestrer et program før de går videre til noe nytt. Og mestring er den viktigste faktoren for å få elevene inspirert til å ville lære mer.

Hilsen Pernille, Marlene og Ruth.

11 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med at elevene har et for snevert kompetansenivå når det kommer til bruk av IKT, og det samme gjelder nok (dessverre) for en del lærere også.

    For å få bukt med dette og øke kunnskapen til både lærere og elever er kursing et viktig og kanskje det riktige å gjøre. Jeg tror videre det handler vel så mye om hver enkelts skole holdning til IKT. Har den akutelle skolen ledere som setter IKT på dagsorden vil det bli lettere å få kursing, og resursser til undervisning som fremmer et IKT-støttende læringsmiljø.

    Alexander

    SvarSlett
  2. Det er flere elementer som er viktig for at elevene skal få gode digitale ferdigheter. Som det sies her må ledelsen ha fokus på IKT og gi lærerne god oppfølging og muligheter til å oppdatere seg innenfor emnet.
    Jeg tror det er viktig at skolene har gode, gjennomarbeidede IKT-planer som følges helt fra 1.klasse.Det må ikke være opp til hver enkelt lærern hva elevene skal lære. Planen må ha en god progresjon som utvikler elevenes digitale kompetanse.

    Veslemøy

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med dere når dere skriver at mange elever har gode ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Videre vil jeg påstå at det er naturlig at elevene har sine digitale ferdigheter i et annet område enn det området som skolen og Utdanningsdirektoratet/KL 06 krever. Oppgaven for læreren vil da i mange situasjoner bli å spleise eksisterende kunnskapen med de kunnskapene som kunnskapsmålene/skoleplanen krever, og i mange situasjoner er nok ikke den veien veldig lang. Dersom læreren viser elevene trygg og god pc-bruk foran elevene enten ved bruk av SmartBoard eller prosjektor vil elevene lære mye bare av dette og de vil kunne overføre dette til sitt eget arbeid.

    Jeg har god erfaring fra klasserommet med å vise elevene hva de skal gjøre før en dataromøkt. Da vil de elevene som har lykkes med å spleise sin egen kunnskap med din undervisning komme mestre oppgaven uten problemer og du kan bruke din tid til å veilede de som trenger det.

    Til slutt: Kompetansenivå hos lærere, oppfølging fra ledelse og godt med utstyr vil alltid være svært sentrale punkter dersom en skole skal nå målene som er satt.

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg er enig med deg om at elever og lærere har dårlig IKT kompetanse. Det brude vært en del av lærerutdanningen fremover, fordi at det er så aktuelt. Nesten all kommunikasjon skjer igjennom nett og PC, jeg tenker Fronter osv.

    Jeg tror det er lurt at man arragerer opplegg slik at både elever og lærere kan få hjelp i å øke sin kunnskap innenfor IKT.

    Stine MB

    SvarSlett
  5. Jeg er enig med Tor-Kristian at det er naturlig at elevene har sine digitale ferdigheter på et annet område enn det skolen og Kunnskapsløftet krever. Det er skolens og lærerens oppgave å gi barn en god Ikt-kompetanse, som vi må starte med allerede fra 1. trinn. Da er det viktig at læreren og evt. assistenten har en felles plan og læremåte. Kursing er derfor nødvendig.

    SvarSlett
  6. Det er viktig at elevene får IKT - kunnskaper fra de begynner i 1.klasse. Det som kreves fra skolens side og LK06 er en helt annen måte å arbeide med IKT på enn hva elevene er vant til. Elevene bruker nok for det meste PCen til å spille på. IKT er en av de grunnleggende ferdighetene og kursing av lærere er en viktig faktor.

    SvarSlett
  7. Som dere har nevnt over her, så er det veldig forståelig at elevene ikke har benyttet PC til å arbeide med IKT på samme måte som man gjør i skolen. Derfor er det vår oppgave som lærere å finne gode digitale ressurser vi kan benytte oss av. Dette for å la elevene få en gradvis tilnærming fra deres vanlige bruk av PC til å blant annet spille, og til den kompetansen som skolen etterhvert forventer av dem og som vi som lærere skal sørge for at de får.
    Derfor synes jeg det er så fint at forlagene nå har innsett at de også må ha gode nettressurser tilgjengelig til sine opplag med skolebøker.
    Jeg har selv benyttet meg mye av Gyldendal sine Multi nettressurser. Her har de mange oppgaver som for elevene ser ut som spill, men de innser også at de lærer en del av dem.

    SvarSlett
  8. Jeg er helt enig i det som skrives her, jeg tror mye av problematikken er at lærerene er usikre på hvordan de kan benytte alle finessene i ulike programmer. Usikkerhet og liten kompetanse hos læreren gjør at elevene heller ikke får den undervisningen de egentlig burde hatt. Tror det er viktig å la elevene bruke PC allerede fra 1. klasse.

    SvarSlett
  9. For at eleve skal få en effektiv og god læring i IKT er det som dere skiver viktig med engasjerte og motiverte lærere. Dette gjelder ikke bare IKT, men alle fag vi lærere underviser i.
    Lærerne må være trygge på det de underviser i for å kunne få et godt læringsmiljø med engasjerte og motiverte elever.

    SvarSlett
  10. Jeg synes det er overraskende hvor lite ikt elevene egentlig har kunnskap om. Det er veldig få programmer de egentlig mester. Til og med Word kan de ha problemer med, et skriveprogram som blir viktigere jo lenger opp i utdanningen de kommer. Med dagens teknologi burde det vert dem som underviste oss.

    SvarSlett
  11. Elevene tror ofte selv at de er veldig flinke i ikt, eller data. Og de er nok det også, men kun innen for et område. Elevene tenker nok ofte ikt og data som samme ting. Jeg tror også at de tenker at siden de er så flinke til å spille det spillet eller bruker mye tid på facebook eller andre ting, så er de flinke også i bruken av ikt.

    SvarSlett