tirsdag 26. februar 2013

Erfaringer med bruk av film i undervisningen

Oppgaven vår var å filme oss selv i undervisningen. Vi oppdaget ganske fort at situasjonen var uvant både for oss og for elevene.
Vi prøvde to ulike kameraplasseringer, bak i klasserommet og fra kateteret.
Erfaringene var at plasseringen bak i klasserommet ga oss bedre overblikk i hvordan læringssituasjonen  var i klasserommet. Det ga oss en del informasjon om hvordan samspillet var mellom læreren og elevene. Samtidig var det en situasjon som gjorde de yngste elevene mer ukonsentrerte og urolige. Derfor tror vi dette ikke viser et helt riktig bilde av klasseromssituasjonen. Vi opplevede ikke det samme problemet på mellomtrinnet, noe vi tror skyldes at elevene er mer vant til de digitale verktøyene som de selv besitter og bruker i skolen og på fritiden. Vi tenker da på smarttelefoner, nettbrett og ulike kommunikasjonsverktøy som: skype, facebook, kik, facetime, etc.
Å plassere kameraet på kateteret ga oss en begrensning med vår bevegelse i klasserommet. Vi ble stående foran kamera, og fikk kun fokus på hvordan vi formidlet temaet, men ikke på samspillet mellom lærer og elev.

Vi erfarte at det er både fordeler og ulemper med filming i undervisning. En blir mer bevisst på sine sterke og svake sider.

Vår erfaringene er:
  • - å bli bevisst på å ikke snakke for fort.
  • -være tydelig når man gir beskjeder.
  • -gjenta viktig fagstoff.
  • -kroppsspråket er også viktig ved formidling av kunnskap.
  • -ikke gi for mye informasjon på en gang.
  • -stoppe opp for å trekke elevene med i undervisningen, ved f.eks. spørsmål.
  • -få overblikk om alle elevene har riktig fokus.
  • -at læreren beveger seg rundt i klasserommet.
  • -ikke skrive på tavlen og snakke samtidig.
  • -samspill lærer og elev.
  • -når læreren stiller spørsmål, må man ha tålmodighet til å vente til elevene finner svaret selv og la dem svare.
  • -viktig med variasjon i undervisningen for å få med alle.

Bruken av kamera i en undervisningssituasjon kan for mange være en bevisstgjørelse på hvordan en kan bli en bedre formidler, og samtidig få en oversikt over forholdene i klasserommet.

Veslemøy, Marianna og Jan Olav.

8 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med dere! Vi har ikke vært i klasserom, men vi har nesten samme erfaring ved å fremføre til hverandre og er enig med flere av punktene deres.

    SvarSlett
  2. Jeg er også enig med dere, og deres erfaringer med bruken av film i undervisningen. Man kan lett få seg en tankevekker når man ser seg selv og hva man gjør.Det er ikke til å stikke under en stol at man kansje legger seg til en del u(vaner) med tiden. Fint innlegg!

    SvarSlett
  3. Bruk av film for å vurdere egen timer er aboslutt læringsrikt! Man ser seg selv på en måte gjennom øynene til elevene, man får et annet perspektiv på hvordan undervisningen ser ut fra en annen vinkel.
    Det kan være litt "skremmende" å se de feilene man gjør i løpet av en time.
    Spesielt dette med å skrive på tavla, og snakke samtidig.. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en sekretær med meg som hadde i oppgave å skrive på tavla.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med dere at det kan være både fordeler og ulemper ved å filme seg selv i en undervisningssituasjon. Fokuset kan lett gå over på hvordan man formidler temaet som dere nevner, og ikke så mye på samspillet mellom lærer og elev. Men jeg tror, av egen erfaring at det kan være lurt å filme seg selv en eller flere ganger i en undervisningssituasjon. Man ser seg selv fra en litt annen vinkel, og det kan være med på å gjøre en mer bevisst på for eksempel kroppsspråk og stemmebruk.

    Siri

    SvarSlett
  5. Bra innlegg. Klarer man å dekke inn alle erfaringspunktene deres så nærmer man seg vel ideallæreren.? Etter snart ti år i læreryrket håper og tror jeg at mange av punktene deres er automaisert. Men jeg kan nok i en hektisk og uforutsigbar hverdag glemme både det ene og andre. Det er sikkert nyttig å bli minnet på og komme seg ut av gamle vaner og få noen nye ideer og tankevekkere innimellom.

    Mona C

    SvarSlett
  6. Bra innlegg, og god oversikt over erfaringene! I forhold til å se seg selv så virkelig som mulig, mener jeg det er best å sette kameraet bakerst i klasserommet, slik at man ikke blir bundet av å stå stille, og som dere skriver, for å se samspillet med elevene. Jeg ser poenget dere får fram med at elevene kan bli ukonsentrerte.

    Marie.

    SvarSlett
  7. Et bra innlegg!
    Film av undervisning er helt klart et verktøy som er nyttig. Å reflektere over bruk i forkant og etterkant av en slik filmøkt tenker jeg er vestenlig for å finne ut hva man ønsker med selve filmingen. Hva er det jeg ser etter? Hvordan kan jeg bli bedre på det jeg gjør?

    Alette

    SvarSlett
  8. Vi gjorde mange av de samme erfaringene som dere. Tror det er viktig å finne riktig plassering og å bli vant til kameraet før det blir naturlig. Deretter er det absolutt et verktøy for å se egne svake og sterke sider i undervisningssituasjoner.

    Elisabeth

    SvarSlett