tirsdag 19. mars 2013

Bruk av film i undervisning







Da har vi endelig gjennomført det litt “skumle” arbeidskravet om filming av undervisning. Litt skummelt var det, for vi var vel alle litt redde for å se oss selv i undervisningssitusjon. Vi er jo alle studenter og har ikke undervist i mange år, slik mange andre i denne klassen har. Derfor tror jeg vi var litt mer usikre, spesielt siden vi visste at andre medstudenter skulle se det. Det ble en litt rar situasjon fordi vi var kanskje litt for oppmerksomme på kameraet til tider i starten. Men vi hadde vel en felles opplevelse av at når vi faktisk startet undervisningen glemte vi kameraene ganske fort. Vi hadde bestemt oss for å sette av fem minutter før filming til å samtale med elevene om hva som kom til å skje. På denne måten ønsket vi å flytte fokus fra kameraet. Vi filmet ikke elevene, men vi følte likevel at det var viktig at de var fokuserte på det vi underviste om, slik at det ble mest mulig virkelig. Likevel merket vi kanskje at dette var noe elevene ikke var vant med, og at undervisningen ble litt preget av at det var et filmkamera tilstede.

Ting vi har merket oss:
- Det er viktig med korte og tydelige beskjeder.
- Tavleskrift er viktig å tilpasse klassen man er i.
- Humor er motiverende i undervisningssammenheng.
- Det å bevege seg rundt i klasserommet er lurt.
- Stemmeleie og intonasjon er utrolig viktig å tenke på.
- Generelt bør man tenke på stemmeleie og viktigheten av å hele tiden snakke tydelig.
- (ikke har på genser som klør)
- Være forsiktig med å bruke ironi når man underviser

I etterkant forstår vi at dette ikke var så skummelt som noen av oss først fryktet. Det var veldig fint for oss å se hvordan elevene faktisk ser oss når vi står foran dem i klasserommet. Vi tror det kan være lurt for lærere å filme seg selv innimellom for å avdekke uvaner og for å se hva som fungerer for å få oppmerksomheten til elevene. Vi tror også man kan bruke filming i undervisning som en del av lærernes forskning, altså å filme forskjellige metoder når det kommer til for eksempel overganger eller hvordan man får ro i starten av timene. På denne måten kan man se hva man må gjøre for at ting skal fungere på best mulig måte.
Vi har lest undersøkelser som viser at en lærer gir fryktelig mange beskjeder i løpet av en undervisningstime. Dette var noe vi merket oss godt mens vi så på filmen i etterkant. Det er mye elevene skal finne frem og huske på, og vi bør være mer bevisste på dette når vi har undervisning senere.
Generelt er det kommunikasjonen vi la mest merke til, og det er kanskje viktig å sette seg inn i hvilken rolle kommunikasjonen med elevene spiller inn i undervisningssituasjonen.

Elise, Siri, Johanne og Carine

6 kommentarer:

  1. Hei.

    Helt enig i at dette var det "skumle" arbeidskravet men at det ga en nyttig gevinst i observasjonene av oss selv. Man skulle vært flinkere til dette :)

    Alette

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Alette. Vi fikk mange av de samm erfaringene som dere.

    Stine

    SvarSlett
  3. Vi fant også ut at filming kan være et fint hjelpemiddel til å "overvåke" og observere enkelte klassesituasjoner.

    Stine L.

    SvarSlett
  4. Det var litt skummelt å filme seg selv og se det etterpå, men utrolig lærerikt!! Tror absolutt at dette er noe jeg vil praktisere når jeg begynner å jobbe, filme egen undervisning innimellom for å se og kunne vurdere meg selv som lærer.

    Dersom man gjør dette som en vane, tror jeg kanskje elevene også vil bli vant til det og ikke tenke/gjøre noe ut av det i timene.

    SvarSlett
  5. Jeg tror at det å se seg selv i en undervisningsituasjon er med på å bidra til at man kan reflektere enda mer rundt sin egen undervisning. Og man ser seg selv "i action" på samme måte som elevene gjør. Da blir det, slik det blir påpekt over her, lettere å f.eks. oppdage uvaner eller andre ting man bør endre på.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  6. Filming er en fin metode for å reflektere over hvordan vi er som "undervisere". Men jeg føler at uansett hva vi gjør i forkant av filmingen, skaper det en unaturlig situasjon både for oss lærere og for elevene, spesielt på småskoletrinnet. Kan hende at jeg er litt gammeldags, men jeg tror jeg kan få relevant informasjon om hvordan jeg er som lærer av andre personer som "overvåker" min undervisning.

    SvarSlett