tirsdag 19. mars 2013


MULTITASKING

Det begynner klokken 7 om morgenen – ”kvitringen” – da sikter jeg ikke til fuglene utenfor, men fra soverommet til 16 åringen. Det kvitrer, blinker, durer, plinger og ringer. Telefonen har blitt en livsviktig ”medisin” han ikke kan leve uten. Når jeg snakker med han ser han ikke på meg, han ser på IPhonen og ”kjeler” med skjermen til tross for at det ikke er noen som er i andre enden. Det er som om han må holde kontakten med skjermen som igjen fører til nettverket han lever livet sitt gjennom, utenfor dette rommet, ut vide verden, ut i skyen og ut i Syber space!

Det summer en skurrende og litt irriterende lyd ut av headsettet – på fanget har han Macen – i sofaen ligger telefonen. På armlenet ligger stabler av bøker, bordet er fylt med kladdebøker og skrivesaker. Fokuset er skikkelig stilt inn. Det er leksetid ! Og dette hverdagen og det er multitasking på høyt nivå.  

Det er kveld, det er ingen venner å se – hvor er de? Jo, de sitter hjemme med hver sin telefon – tv, headset og pc. De tvitrer, chatter, skyper og sender hverandre bilder på snapshat , instagram og oppdaterer facebook.

Er det noen som kjenner seg igjen? Vi håper det – og at det ikke er bare vi som har håpløse tenåringer i huset.  Er det sånn vår verden har blitt? Er det sånn det kommer til å bli? Er ungdommene fokusert nok når de skal lese på prøver eller gjøre lekser? Er de nok ute blant annen ungdom? Har de i det hele tatt noe fantasi igjen? Beveger de seg nok?  Er sosiale medier egentlig sosial trening? Trenger barna ikke å ha en god håndskrift lenger? Vi er ikke egentlig helt enige med oss selv om vi liker det eller ikke.

Nå skal vi ha mer dataundervisning på skolen også. Vi skal ikke skrive på tavla – vi skal lage ferdig opplegg hvor elevene kan ”spille” seg gjennom dagen med å trekke og dra, slippe og snurre på smarboarden i klasserommet. De skal sitte på datarommet og lytte og spille morsomme pedagogiske programmer. Blir de så mye klokere av det? Eller blir det mye gjetting og like mye ”lek ” der som det er i fritiden? Vi er spente på eksamensresultater – og nasjonale prøver ti år frem i tid. Har antall elever med lese- og skrivevansker gått ned? Har nivået i norsk skole blitt høyere med mer IKT – mulititasking og enda flere arenaer for sosiale medier. Eller får vi enda flere arenaer for mobbing, utestenging og høyere selvmordstatistikk? Skaper IKT og mulitmediasamfunnet større likheter? Eller større forskjeller?

Les denne interessante artikkelen så belyses enda flere sider ved denne saken.


Du kan også lese denne nyhetsartikkelen fra VG – om den nådeløse, tragiske baksiden ved det nye samfunnet vi lever i.


Nå har vi kastet ut den del spørsmål som vi håper det blir en del kommentarer på.

Har du hoppet på karusellen og synes det greit at vi legger ”gamlemåten” med stavskrift, og føring av matteoppgaver i ruteboka bak oss?  Eller er du som oss – at vi vil ha litt men ikke alt?

Det har skjedd en eksplosiv utvikling det siste tiåret. Og det skal være morsomt å se resultaterne de neste 30 åra. Hva slags yrker våre håpefulle ønsker å fylle. Får bare håpe det er noen igjen som vil ut og møte mennesker og synes den gode praten og menneskelig kontakt er helt ok. For da kan det være at en og annen av oss kunne trenge litt pleie på et gamlehjem, og at vi ikke bare må snakke med en skjerm, kun se bilder av familien vår, eller bare hører noen snakke til oss gjennom et headset. For det tror vi blir veldig trist.

Roy, Eiren, Bjørn, Mona

 

8 kommentarer:

  1. Hei, og takk for fint innlegg!

    Dette er noe jeg har tenkt en del på, men ikke helt klart å finne ut hva jeg mener om. Jeg er selv en av dem som har mac, mobil, musikk, tv og alt mulig framme når jeg jobber med skole, selv om jeg er skrekkelig klar over at mye av det bare ødelegger for konsentrasjonen min. Selvfølgelig er jeg klar over fordelene med å kunne bruke f.eks mac når jeg arbeider med pensum. Søke, lete opp, finne andre perspektiver på ting. Men det blir lite av sånt når jeg bare sitter på facebook.

    Nå har ikke jeg mine egne elever, men jeg mener man kan se det på mange småbarn og. At de tiltrekkes av det digitale, og får de velge mellom å leke med en Ipad og en ball - ja så velger de Ipaden.

    Dette kommer jo også til å bli en av utfordringene med det digitale. Hvordan finne en balansegang?

    Johanne

    SvarSlett
  2. Jeg må ærlig innrømme at jeg også bruker kveldene hjemme på å "møte venner" på facebook - ser på tv og sender meldinger. Men jeg må også innrømme at det hadde ikke vært mulig for meg å lært noe fornuftig ved siden av dette. Som å lese på en prøve eller pugge gloser. Det tror jeg faktisk ikke ungdommen gjør heller. Hvor mange ytre påvirkninger og impulser kan hjernen vår være fylt av - før det går utover læring/ konsentrasjon og hukommelse? Han jeg har her hjemme glemmer snart seg selv - vet ikke om det er alderen eller om det er alt annet som skjer rundt han??? (han er 16 og ikke 87)
    Mona C

    SvarSlett
  3. Hei.
    Her har du satt ord på en god del spennende tanker, vi begynner snart å skjønne hvor de unge står i dag med tanke på digitale/sosiale medier. Men hvor langt kan det gå?
    Er så heldig at jeg fortsatt har barn i begynnelsen av barneskolen og jeg ser absolutt den tiltrekningskraften en IPad eller pc har. Vi voksne i huset har ofte måtte begrense bruken av spill, internett etc. 11 åringen har mye sosial omgang med venner på skolen og fritid, men er samtidig helt avhengig av å følge med på IPhone/IPad. For man kan faktisk gå glipp av noe?
    Vi voksne må samtidig bevisstgjøre barn og unge at det er et liv utenom det digitale også.
    Vi kan ikke utelukke noe av dette men prøve å lede dem den rette veien.

    SvarSlett
  4. Syns dette er veldig viktig å diskutere, for det er skremmende hvor "avhengig" både voksne og barn er blitt av å alltid være tilgjenglig.

    Skremmende at barn sitter inne i hvert sitt hus og er sosiale med hverandre interaktivit.
    En skole i Rogaland (tror jeg)hadde en mobilfri dag, initiert av elevene selv, og elevene var veldig fornøyd med en slik dag. Denne dagen var det leking i skolegården og man var sammen på en ekte måte.

    Må si jeg er spent på hvordan denne trenden vil utvikle seg, og ende...

    SvarSlett
  5. Dere har stilt mange interessante spørsmål i innlegget deres. Her er det mye å reflektere over, men vanskelig kanskje å finne gode svar ....
    Undersøkelser viser at større andel barn/unge tilbringer mye tid foran pc, Iphon/pad. Det har økt drastisk de siste årene.
    Vi merker i skolen i dag at flere av elevene er mindre aktive enn før. Kan dette ha sammenheng med tiden de tilbringer foran skjermen?
    Det er i alle fall en trist utvikling. Aktive barn i sampill med andre er godt å se.

    Det er skremmende å se hvor avhengige barn blir av sosiale medier. Når de allerede i barneskolen uteblir fra skolen for å holde på med dette har det gått langt. Når de tilbringer så mye tid foran skjermen, må det gå utover skolearbeidet og den faglige utviklingen til eleven. Uteblir en fra skolen for å holde på med det digitale har de vel ikke tid til lekser heller.....
    Det er viktig at foreldrene følger med på barnas bruk av digitale verktøy og begrenser bruken.

    Veslemøy

    SvarSlett
  6. Hei!

    Dere har helt klart kastet ut en del spørsmål som er tankevekkende. Ser på min egen datter at jeg må ha en tidsbegrensning på bruken av pc, mobil, musikk, tv ellers er det veldig lett for at timene flyr. Det er lett for å være sosial på skype etter leksene på hverdager. Det har hendt at jeg innimellom har sagt til min datter og venninner som er på besøk at det er en fridag fra all data. Det har bare vært positivt, da har de vært ute og lekt, spilt spill, bakt og mange andre aktiviteter. Og det beste er at de sier selv at de vil ha flere av disse dagene.


    SvarSlett
  7. Dere tar opp et tema som alle burde ta en stilling til, og som er svært aktuelt i dagens "digitale samfunn"

    Det er ingen tvil om at ulike digitale programmer/hjelpemidler o.l både kan ødelegge konsentrasjon og forståelse i ulike fag. Samtidig fra en annen side åpner IKT flere dører som byr på en spennende og kreativ undervisning.

    Jeg tror personlig at en balansegang mellom den tradisjonelle undervisningen kombinert med innslag av IKT-bruk er en god vei å gå. Dette krever en tankegang som er noe annerledes fra den vi har i dagens skole, samt at det krever godt utdannede/kursede lærere.

    Ta for eksempel ulke temaer i matematikk: Det er uten tvil helt essensielt og ha en grunnforståelse i bunn, som kanskje krever tradisjonell tavleundervisning. Videre kan arbeid med oppgaver bli en miks av den tradisjonelle oppgaveregningen og den digitale varianten, hvor man får visualisert ulike temaer. Dette fører igjen til en bredere forståelse for temaet man jobber med, og er kanskje spesielt fordelaktig for de svake elevene, som trenger en mer konkretbasert undervisning.


    Alexander.

    SvarSlett
  8. Dette er et viktig og relevant tema i forhold til elevenes digitale ferdigheter som en kompetent lærer bør vite noe om. En lærer kan introdusere så mange digitale verktøy og arbeidsmetoder han bare kan, men dersom elevene ikke mestrer "presset" fra den digitale verdenen, har undervisningen mistet sin hensikt.

    "Den skjulte læreplanen" sier kort sagt at vi skal ruste elevene til å møte verden, og dersom ikke elevene har blitt rustet til å møte en digital verden der sosiale medier og nyhetsnettsteder "eier" verden. Skal man tåle presset fra omverdenen i dag så må man også tåle presset de sosiale mediene kan påføre et ungt menneske. Elevene må bli psykisk rustet og trenes i egenbevissthet på dette området.

    Tilslutt kan man si at "elevene kan jo bare la vær å registrere seg på Facebook og lignende". Nei, det presset gjetter jeg på er enda verre.

    SvarSlett