torsdag 29. mars 2012

Erfaringer med bruk av wiki

Jeg hadde ingen tidligere erfaring med wikibøker, men etter noen uker med arbeid med denne mappeoppgaven har jeg fått litt innblikk i hvordan wiki fungerer. Jeg syns grunntanken bak wikibøker er god. Her kan lærere finne nyttige fakta og linker til videoressurser. Det er tidsbesparende at slike samlinger gjøres tilgjengelig for alle, og det hadde jo vært supert om flere benyttet seg av det. Nå har vi fått prøvd oss på å revidere allerede eksisterende arbeid, bygge videre på en wikibok, og vi har også laget en egen side i wikispaces. 
I revisjonsarbeidet i del 1 av mappeoppgaven brukte vi mye tid på å kvalitetssikre og videreutvikle et allerede eksisterende arbeid. Det gikk fort å sette seg inn i hvordan man skriver i wikibøker. Teksten er noe rotete i redigeringsformat, men så lenge man har skjønt hvordan formateringen fungerer, er ikke dette noe problem.
I del 2 av mappeoppgaven fikk vi prøvd oss i verktøyet wikispaces. Det har et litt enklere grensesnitt en wikibøker, og egner seg også bedre til bruk i skolen sammen med elever. Her skulle hele klassen samarbeide om å lage en barnevennlig side om helleristninger i Østfold. Vi fordelte litt oppgaver siden det var mye forskjellig som skulle gjøres, men vi har også samarbeidet mye i gruppa, og alle har vært veldig flinke til å bidra. Jeg syns resultatet ble veldig bra.
Den siste delen av mappeoppgaven gikk ut på å videreutvikle wikiboka ”pedagogisk bruk av wiki”. Her fordelte vi noen arbeidsoppgaver vi kunne gjøre på egenhånd før vi samkjørte og videreutviklet siden i fellesskap på høgskolen. Under hele arbeidet med mappeoppgave 2 har klassen kommunisert på facebook, og skrevet i googledokumenter. Dette har vært fine samarbeidsverktøy i tillegg til samarbeidet på workshopene.
Jeg vil si at mappeoppgaven har vært lærerik for min del.

1 kommentar:

  1. Helt enig, alt i alt har dette vært en flott erfaring og et lærerikt prosjekt. Fint oppsummert!

    SvarSlett